ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > as door klei mengen
Hallo allemaal,
Heeft er iemand ervaring met het mengen van as (of verpulverde houtskool) door klei? Ik zou het misschien op die manier zwart willen maken. Ik ben mijn boeken er ook al op na aan het slaan, maar ik dacht, ik vraag het hier ook even.
Groeten,
Flora
Heeft er iemand ervaring met het mengen van as (of verpulverde houtskool) door klei? Ik zou het misschien op die manier zwart willen maken. Ik ben mijn boeken er ook al op na aan het slaan, maar ik dacht, ik vraag het hier ook even.
Groeten,
Flora
9 antwoorden
-
sorry, er ging iets mis met de computer, nou staat het er per ongeluk 2 keer
-
Je zal heel wat as nodig hebben om die klei zwart te kleuren Flora ,zoveel zelfs dat je klei onwerkbaar wordt, het merendeel bestaat uit koolstof dat op lage temperatuur verbrandt, en de rest bestaat uit mineralen zoals kalium enz.wat als smeltmiddel te boek staat.
Als het de de doeling is om een gespikkelde klei te krijgen zijn daarvoor in de handel wel producten te koop die dat bewerkstelligen.
Beter is het om zwarte klei te kopen of je doet het met een bodystain of met mangaan en ijzeroxde eventueel met nog wat cobaltoxyde.
Je dient dan wel rekening te houden met de gezondheids risico's tijdens het mengen .
Het beste is een papje maken van klei en kleurstoffen en die door de klei kneden.
Frans -
Dag Frans,
Alweer bedankt voor je snelle reactie. Ik dacht al dat as waarschijnlijk niet zou werken, maar ik wou het voor de zekerheid toch even vragen. Het gaat erom de klei zo donker mogelijk te maken. Ik gebruik op dit moment al ijzeroxide. Mangaan- en cobaltoxyde gebruik ik liever niet, omdat die stoffen schadelijk zijn.
Wat ijzeroxide betreft, ik gebruik nu donkerbruine, natuurlijke ijzeroxide. In sommige kleisoorten geeft dat bijna zwart, in deze donkerbruin. Ik heb ook zwarte ijzeroxide, maar die is synthetisch (van Keramikos). Ik vraag me af of zwarte ijzeroxide altijd synthetisch is, en hoe dat dan gemaakt wordt. Ik gebruik namelijk liever natuurlijke materialen. Weet jij hier misschien meer over? Ik weet dat ik veel vragen heb, maar ik vind het leuk en belangrijk om dingen uit te zoeken :-)
Groeten,
Flora -
Ik gebruik wel as om op mijn werkstukken te smeren maar maak altijd proefjes om te kijken wat het resultaat is .Ik bak het dan op 1260 graden.Als je dan klei die veel ijzer bevat krijg je verrassende resultaten door de zouten uit het as.
-
Dag Vera,
Dankjewel voor je reactie. Wat je zegt, klinkt interessant. Als ik het goed begrijp, doe jij het op je werk, en niet er doorheen. Ik vraag me dan wel af wat voor resultaten dit precies geeft, en of het gevolgen heeft voor de oven (ik heb een electrische oven). Zou je me hier meer over kunnen vertellen?
Groeten,
Flora -
hallo, nu ben ik ook nieuwsgierig, ik heb thuis gewassen eik-beuk as staan in poedervorm, als ik daar een glazuur van maak, wat doe ik daar bij want as alleen lijkt mij nogal korrelig om je werken mee in te kwasten
-
Ik ben er trouwens wel achter dat je van ijzeroxide Fe2O3 hebt (hematiet), en Fe3O4 (magnetiet). Beide kunnen geloof ik zowel zwart als rood/bruin zijn, hoewel magnetiet meestal zwart is. Bij Creavisie wordt de eerste soort bruin genoemd, en de tweede soort zwart.
Groeten,
Flora -
Je kunt de as aanmaken met water ,eventueel wat veldspaat toevoegen.Vooral proefjes maken.De zouten uit de as en de ijzers uit de klei kunnen mooie resultaten veroorzaken.
-
houtas kun je gebruiken in glazuur heeft mooi resultaat
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.