ALGEMEEN > Stoken > zuurstofsonde (1)

Hallo allemaal

In het januarinummer van klei stond een artikeltje over het gebruik van een zuurstofsonde om de mate van reductie in een oven te meten. Nou zijn wij hier in het noorden met een werkgroep bezig met het uitdiepen van reducerend stoken. Onze vraag is of er mensen zijn met ervaring met het gebruik van een dergelijke sonde, en of deze bijvoorbeeld ook los te krijgen zijn zonder pyrometer.

Groeten, Geo
gevraagd

11 antwoorden

  • wat heeft zuurstofsonde te maken met keramiek, misschien kun je dat uitleggen of iemand anders.
    beantwoord
  • Zie het januarinummer van Klei
    Geo
    beantwoord
  • Ik ben op deze vraag gewezen, had hem niet gezien, en probeer een antwoord te geven. Ik heb met een sonde gestookt in Frankrijk. Wat willen jullie weten?
    Als ik het mij goed herinner zijn de meeste sondes alleen te koop in combinatie met een pyrometer.
    beantwoord
  • Hallo Mels

    Leuk dat je reageert. Het is een duur instrument en de vraag is hoe nauwkeurig het werkt. Heeft het meerwaarde bij het stoken met reductie? En vooral zijn de waarden reproduceerbaar bij een volgende stook?
    Inmiddels heeft iemand uit onze groep er een aangeschaft, dus in de toekomst kunnen we daar misschien ook wat meededelingen over doe. Het is mij via mijn prive mail wel gebleken dat er meer mensen geinteresseerd zijn. Ook iemand die met hout stookt. Ik kan mij voorstellen dat dat nog weer moeilijker ligt.

    Groeten, Geo
    beantwoord
  • Wat wil je weten? Ik ben de schrijver van het artikel.
    beantwoord
  • Hallo Mels
    Ik heb dit lijntje wat verstoord er zit nog een onderwerp over de sonde bij de algemene onderwerpen, daar heb ik een aantal vragen gesteld.
    Geo
    beantwoord
  • Het is zeker duur. Degene waarmee ik gewerkt heb was een oud Engels exemplaar, zonder merk. Het werkt heel nauwkeuring. Het geeft een waarde aan, waarna je in een lijst moet opzoeken wat de zuurstofconcentratie is. Het was een aangeblazen oven, dus daarbij is het gas/luchtmengsel heel goed in te stellen. Reproduceerbaarheid is prima, mits je de boel uiteraard goed in de gaten houdt.
    Voor mij is het een uitkomst geweest, zo nauwkeurig te kunnen reduceren. Afgezien van ongelukken, fouten etc. is het mogelijk telkens opnieuw hetzelfde resultaat te bereiken. Ik stook op deze manier chuns en shinos. Zie bijgaand plaatje.

    Bij hout ligt dat natuurlijk anders. Daar kun je volgens mij beter op de rookkleur stoken, maar misschien is het aardig het eens te combineren, zodat je wat beter ziet wat je doet.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Mels bedankt in de toekomst komt er zeker nog een reactie met onze ervaringen.
    geo

    beantwoord
  • Hoi Geo,

    professionele sondes zoals in de keramiek gebruikt worden zijn inderdaad tamelijk prijzig.

    Een goedkope oplossing is een lambda sonde die in iedere auto met katalisator zit: bij de dump te krijgen voor 5 - 10 euro. Deze monteer je in een vuurvaste steen met een rookkanaal die je boven op de schoorsteen van de oven zet (ovenpasta gebruiken om eea de sonde vast te zetten in de steen).

    Nu sluit je die aan op een multi meter. Bij uitstroomgas temperaturen boven de 800 'C geven spanningen boven 200 mV voldoende reductie aan. Zie link voor meer info.
    www.ceramicsmonthly.org/mustreads/sniffer.asp

    Ik werk hier al enige tijd mee. En het helpt me de reductie eenvoudig en controlleerbaar in te stellen.
    beantwoord
  • Hallo Leny

    Dit zijn nou de reacties waar je op zit te wachten. Dit is een weer zo'n creatieve oplossing. Op naar de sloper!

    Bedankt Geo
    beantwoord
  • Hallo Leny

    Ik heb dat artikel in ceramics monthly bekenen ,ziet er echt heel gaaf uit. Op marktplaats zijn genoeg van die sondes te koop voor weinig.

    groeten, Geo

    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.