ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Raku glazuur

Ik heb de kans om deel te nemen aan een raku stook. De glazuren die ze er gebruiken zijn ingekleurd met pigmenten. Ik zou mijn werk liever iets neutraler willen daarom zou ik mijn eigen glazuur maken. Er wordt gestookt op 1050°. Kent iemand een recept voor een rakuglazuur op die temperatuur ? Liefst met de ingredieënten die ik al heb; Boraxfritte, Natron Calcium Boraat, PN 5407 Fritte, Nephelien Syeniet, Kaolien, Kwarts
Bedankt
Mie
gevraagd

3 antwoorden

  • Beste Mie,
    Waarom zo moeilijk doen? Om een goed raku glazuur te krijgen, moet je veel proeven doen. Ik zou vragen als je wat transparante glazuur van haar mag mengen met haar kleuren. De kleuren worden dan wat zachter.En anders alleen de transparante gebruiken.
    succes en een hele fijne stookdag, gr Jeltje
    beantwoord
  • Hoi Jeltje, zou inderdaad heel eenvoudig zijn, maar ik weet dat er geen transparant glazuur is en een recept kan ik daar zo maar niet krijgen (we gaan rakustoken in een keramiekfabriek, die geven niet zo maar hun recepten weg) Als ik een recept vind experimenteer ik gewoon zelf, de recepten die ik tot nu toe vond worden op lagere temperaturen gestookt. Dus, als je toevallig ooit raku gestookt hebt rond 1050°, recept is welkom
    alvast bedankt
    groetjes Mie
    beantwoord
  • Hallo Mie, nee zo'n recept heb ik niet voor je. Heb nog even voor je in de handleiding van Margot Spieghel Kramer gekeken naar recepten, maar allemaal tot 1000 graden. wat ik uit ervaring weet, dat ik per ongeluk hoger stookte als de 1000 graden en dat ik geen verschil zag. Een nadeel van hoger stoken vindt ik zelf op nog grotere kans op breuk, of zie ik dat te somber in?
    Misschien een idee? Als je het recept van 1000 graden hier vermeld kunnen de "glazuur mensen" vertellen als je dat ook hoger kan stoken?
    Succes en anders mee stoken met niet je mooiste produkten, en ervaring op doen. groetjes Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.