ALGEMEEN > Diversen > bakken van werk

Vandaag kreeg ik de volgende email;

Hallo Rob,
Ik weet nog niet zo goed hoe het op dit forum werkt , dus doe ik het maar even zo omdat ik denk dat jij misschien antwoord weet op mijn vragen.
Ik heb onlangs een tweedehands oven (van het merk hobby) gekocht om zelf mijn werkstukken te kunnen bakken.
Hiervoor liet ik het bakken met goed resultaat.
Ik heb nu twee dingen in mijn eigen oven gebakken waarvan er één is gesprongen omdat de temperatuur te snel omhoog gegaan was, denk ik, (er zat helaas geen beschrijving meer bij) Ik heb verder nog niet veel ervaring wat betreft het zelf bakken.
Mijn oven is vrij klein en ik heb wel eens gehoord dat je dan in delen zou kunnen bakken weet jij hoe dit gaat?
Ik las ook iets van een opzetrand, wat is dat dan?
Is er ook verschil in klei? ik zou graag ook beelden voor in de tuin willen maken, in een hobby zaak zeiden ze dat ik dan de witbakkende chamotte klei WBO1795 moest hebben.
Ik neem dat dan maar allemaal aan, is niet alle klei weerbestendig?
Als jij mij nu antwoord zou geven via het forum waar vind ik het dan terug?
Alvast bedankt.
Groetjes Marjon.


Hallo Marjon,

Massief werk springt vaak omdat het niet uitgehold is,of niet droog of omdat er te snel wordt opgebakken.

In delen bakken van het werk lijkt me een goede tip voor een kleine oven.Je krijgt dan wel naden en montage werk, wat geen bezwaar hoeft te zijn.

Een opzetrand is een demontabel bovendeel van de oven
en geeft meer ovenruimte.

Beelden in de tuin zijn meestal van steengoed klei i.v.m. de vorst. Gewone (chammotte) klei is wel weerbestendig, met vorst binnen halen.

Rob
http://www.reliefs.nl
gevraagd

9 antwoorden

  • Hoi Rob,
    Bedankt voor je reactie.
    Ik hol al mijn werken uit tot ongeveer 1,5 cm dikte, tot nu toe is dat altijd goed gegaan.

    hoe moet ik dan te werk gaan om het in delen te bakken?

    Marjon
    beantwoord
  • Marjon je snijdt het beeld met ijzerdraad in delen wanneer het leerhard is.Dan de delen op elkaar laten drogen.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,
    Ik ga er van uit dat ik het beeld eerst moet delen en daarna pas uithollen.
    Dan op elkaar laten drogen.
    Dan afzonderlijk bakken, hoe zet ik het dan in de oven? om een verandering in de naad te verkomen,en hoe maak ik het beeld na het bakken weer aan elkaar?
    Groeten Marjon
    beantwoord
  • Marjon,Ik zou het beeld boetseren en uitholen en dan pas gaan snijden.Eventueel een latex mal er van maken.
    Als er niets krom gaat trekken tijdens het bakken zou het beeld op elkaar moeten passen na afloop.In de oven zetten op een plaat.

    Na het bakken de delen lijmen.(bijvoorbeeld;de tegels op de space shuttle zijn ook gelijmd).Mechanische verbindingen zijn beter.

    Rob
    beantwoord
  • Hallo Rob,
    Is het noodzakelijk om op een plaat te bakken? Wat voor plaat moet dat dan zijn? Ik heb er nu nog geen.
    En dan moet ik ook van die steuntjes hebben neem ik aan.

    Waar moet ik het beeld dan mee lijmen? Ik begrijp niet helemaal wat je met de tegels op de space shuttle bedoeld.
    Marjon.
    beantwoord
  • Je bakt op ovenplaten, de steuntjes zijn om de platen te stapelen.De maat van de ovenplaat is afhankelijk van je maat oven.

    Tegeltableau's en mosiac worden ook gelijmd of gemetseld.2 componenten lijm is sterk.

    Rob

    beantwoord
  • Oke, bedankt Rob.
    Hier kan ik al wat mee.
    Ik ga aan de slag en hoop dat het lukt.
    Als ik nog vragen heb hoor je het wel.

    Groetjes Marjon.
    beantwoord
  • Hoi Rob,
    Toch nog een vraag over een eerder gegeven antwoord.
    Die twee componenten lijm, bedoel je dan de gewone tegellijm?
    Groetjes Marjon.
    beantwoord
  • Ik denk dat je tegellijm ook kunt gebruiken.Twee componenten epoxy lijm, kun je bij de bouwmarkt kopen.Het zijn twee tubes,je mengt er wat van en je kunt er zelfs metaal op metaal mee lijmen.

    Rob
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.