ALGEMEEN > Diversen > bakken van werk

Vandaag kreeg ik de volgende email;

Hallo Rob,
Ik weet nog niet zo goed hoe het op dit forum werkt , dus doe ik het maar even zo omdat ik denk dat jij misschien antwoord weet op mijn vragen.
Ik heb onlangs een tweedehands oven (van het merk hobby) gekocht om zelf mijn werkstukken te kunnen bakken.
Hiervoor liet ik het bakken met goed resultaat.
Ik heb nu twee dingen in mijn eigen oven gebakken waarvan er één is gesprongen omdat de temperatuur te snel omhoog gegaan was, denk ik, (er zat helaas geen beschrijving meer bij) Ik heb verder nog niet veel ervaring wat betreft het zelf bakken.
Mijn oven is vrij klein en ik heb wel eens gehoord dat je dan in delen zou kunnen bakken weet jij hoe dit gaat?
Ik las ook iets van een opzetrand, wat is dat dan?
Is er ook verschil in klei? ik zou graag ook beelden voor in de tuin willen maken, in een hobby zaak zeiden ze dat ik dan de witbakkende chamotte klei WBO1795 moest hebben.
Ik neem dat dan maar allemaal aan, is niet alle klei weerbestendig?
Als jij mij nu antwoord zou geven via het forum waar vind ik het dan terug?
Alvast bedankt.
Groetjes Marjon.


Hallo Marjon,

Massief werk springt vaak omdat het niet uitgehold is,of niet droog of omdat er te snel wordt opgebakken.

In delen bakken van het werk lijkt me een goede tip voor een kleine oven.Je krijgt dan wel naden en montage werk, wat geen bezwaar hoeft te zijn.

Een opzetrand is een demontabel bovendeel van de oven
en geeft meer ovenruimte.

Beelden in de tuin zijn meestal van steengoed klei i.v.m. de vorst. Gewone (chammotte) klei is wel weerbestendig, met vorst binnen halen.

Rob
http://www.reliefs.nl
gevraagd

9 antwoorden

  • Hoi Rob,
    Bedankt voor je reactie.
    Ik hol al mijn werken uit tot ongeveer 1,5 cm dikte, tot nu toe is dat altijd goed gegaan.

    hoe moet ik dan te werk gaan om het in delen te bakken?

    Marjon
    beantwoord