ALGEMEEN > Ovens > HOBBY oven

Hallo,
Heeft er iemand een gebruiksaanwijzing van een oven van het merk "hobby"?
Ik heb er één tweedehands gekocht met een losse temperatuurmeter erbij.
En weet iemand of je zo'n temperatuurmeter ergens kunt laten eiken?
Groetjes Marjon

4 antwoorden

  • Hoi Marjon,
    De temperatuurmeter kun je 'ongeveer' ijken met behulp van temperatuurstaafjes. De staafjes (of segerkegels)buigen om bij een bepaalde temperatuur.
    Ik ken het merk "hobby" niet maar er zal toch wel een regelknop opzitten?Bak je voorzichtig(de regelknop eerst op 1/3 vermogen bijvoorbeeld,of nog langzamer)dan zal er weinig werk uit elkaar klappen.
    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,
    Er zitten twee knoppen op de oven (volgens mij één voor de boven warmte en één voor de onder warmte)
    Iedere knop heeft drie standen. Er staan geen temperaturen bij.
    Marjon
    beantwoord
  • Worden de ovenstenen warm bij de elementen(controleer dit wanneer er geen spanning op de oven staat) en de eindtemperatuur wordt gehaald dan zijn de elementen nog bruikbaar.

    Of de regelaars werken kun je controleren door in je meterkast te kijken.Het "wieltje" op je stroommeter draait sneller als de oven stroom afneemt.

    Als je begint met bakken kan je het beste stoken met de ovenklep op een kiertje open,op de laagste stand 1 1/2 uur.Dan nog 1/2 uur met de klep dicht.(altijd zorgen dat er geen stroom op de oven staat als je de oven aanraakt).Nu nog een uur op stand 2(je zit dan wel rond de 600 c) en dan vol.

    Stook schema's kunnen varieren afhankelijk van de dikte en grote van het werk.

    Rob
    beantwoord
  • Oke, bedankt Rob!
    Ik ga het weer uit proberen
    Marjon
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.