ALGEMEEN > Klei - algemeen > waterglas / gevelimpregneer

Ik heb de hele omgeving hier afgezocht naar waterglas.
Niet te krijgen. Nu kreeg ik van iemand een pot gevelimpregneer. Nu is dat wel leuk om iets mee waterdicht te maken maar ik vraag me af of je dit ook kunt gebruiken in gietklei waarna het meegebakken wordt natuurlijk. Heeft iemand hier ervaring mee?

17 antwoorden

  • Dag Carol,

    lijkt me heel onwaarschijnlijk dat je dat in plaats van waterglas kunt gebruiken. Het is een elektrolyt.
    Waterglas beinvloed de elektrone huishuiding van de gietkeli waardoor deze dunner wordt. Het is een elektrolyt
    Gevelimpregneer is meestal een kunstharsdispersie.
    Dus een heel ander soort stof.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hallo,

    De firma die je de gietklei levert zal ook een electroliet moeten verkopen anders is gietklei onbruikbaar.
    Het hoeft niet altijd waterglas of gecalcineerde soda te zijn er zijn tegenwoordig meerdere electrolieten verkrijgbaar waarvan de werking nog beter is dan waterglas.
    Meestal is waterglas wel verkrijgbaar bij een plaatselijke drogist.
    soms onder de naam natriumsilicaat.

    Frans
    beantwoord
  • Nou, de plaatselijke drogisten hier zijn Kruidvat en Etos en die hebben het echt niet hoor. Nooit van gehoord zelfs. :-} Ik wil graag zelf gietklei maken, vandaar mijn vraag. Gewoon es uitproberen. Leveranciers hier in de buurt heb ik overigens nog niet kunnen ontdekken.
    Ik wacht wel met mijn uitprobeersels tot ik werkelijk waterglas of een andere electroliet vind die wel geschikt is. Geduld is een schone zaak nietwaar?
    beantwoord
  • Beste Carol

    Ik bedoel ook een echte drogist(eentje met een gaper boveb de deur) niet een firma die onder andere drogisterijartikelen verkopen.
    Kijk eens bij de adverteerders op deze site misschien is er wel een bij je in de buurt en de post kan het ook thuis bezorgen toch.

    suc6 Frans
    beantwoord
  • Carol, ik heb ooit bij een verfspeciaalzaak een liter waterglas gekocht. Hoop dat het je lukt. groet,
    Marga
    beantwoord
  • Beste Erica,

    Heb je die scheuren wel helemaal opgevuld met dat mengsel?

    Is dat niet het geval dan heb je dus lucht ingesloten en dat geeft een hoge druk binnenin je beeld en kan dan uitelkaar springen.

    Frans
    beantwoord
  • Hai Carol,

    Ik weet niet of je het al hebt gevonden, maar Waterglas is te koop bij Keramikos, in de winkel in Haarlem of via de website Keramikos.nl
    Succes met alles, Evelien
    beantwoord
  • Hoi Carol,

    Ik heb net waterglas gekocht bij silex in den bosch, je kan zowel bij keramikos als bij silex ook per e-mail bestellen.
    Ze bezorgen dan thuis... (wel is het vaak handig om meerdere dingen te bestellen zodat je de verzendkosten binnen de perken houdt, gaat naar gewicht en soms per minimum bedrag -meestal rond de 20 euro bestellen-) succes, groetjes monique
    beantwoord
  • Hallo,

    Heb je ook naar de concentratie gekeken van dit product??
    Meestal is de concentratie van waterglas dat bij een drogist of ergens anders te koop is maar rond de 5%. Hiermee kun je nog niks waterdicht krijgen.
    Op www.bouwbestelsite.nl kun je waterglas bestellen met een concentratie van 36%!!!

    Groetjes
    beantwoord
  • Als ik de berichten zo lees, begrijp ik dat klei vermengd met waterglas, nog gebakken kan worden.
    Klopt dit?
    beantwoord
  • Hallo Erica,

    Das een goeie, geen idee. Ik weet niet tot welke temperatuur waterglas bestand is. Je kunt het wel naderhand behandelen met waterglas, d.m.v. een kwast, spuiten of dompelen....
    beantwoord
  • Je kúnt het meebakken want gietklei maak je met waterglas dus.... Maar tot welke temperatuur weet ik eigenlijk ook niet.
    beantwoord
  • Doorgaans wordt waterglas verkocht met een dichtheid van 36 Baume.
    Niet te verwarren met procenten.
    Waterglas is Natriumsilicaat en werkt maar een klein beetje smeltpuntverlagend in gietklei.
    Een teveel aan waterglas in gietklei maakt het onverwerkbaar.

    Frans

    beantwoord
  • Beste Carol
    Keramikos in Haarlem heeft waterglas en alles wat je nodig hebt om gietklei te maken
    beantwoord
  • Hallo,
    Ik heb een Tajin gekregen van vrienden, voor gebruik moest ik de Tajin 24 uur onder water laten liggen, dan zou ik ermee kunnen koken!

    Dat klopte ook wel, maar na 2x ermee te hebben gekookt, is er een barst in gekomen!
    Nu zei een kennis dat ik waterverf kan gebruiken om de barst/scheur te dichten!

    Mijn vraag is dan ook of dit werkelijk kan met waterverf en of ik na gebruik van waterglas,weer gewoon kan koken met de tajin!
    groetjes Joy
    beantwoord
  • Joy, natuurlijk lukt dat niet. Vermoedelijk zal het een barst zijn die naar buiten toe breder wordt. De tajin laten drogen. Dan de barst samendrukken en bijeen houden met duct-tape. Dan op de barst cyano-acrylaat-lijm ( secondelijm ) aanbrengen. Deze zal zich in de barst zuigen. Na een uurtje de tape verwijderen en op die plaats ook deze lijm aanbrengen. Kan zelfs de vaatwas weerstaan.
    beantwoord
  • Waterglas kun je vinden bij een handel in verfwaren. Huisschilders gebruiken het ook. Ik koop het bij een verfspeciaalzaak in de stad, maar ik verwacht dat een grote bouwmarkt het ook wel in het assortiment zal hebben zitten.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.