ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > hoge objecten van binnen glazuren
Wie heeft er ervaring met het van binnen glazuren van hoge objecten en kan mij daar advies over geven? Ik heb namelijk een vaas gemaakt van ongeveer 45 cm hoog en een diameter van ongeveer 15 cm. Doordat je er met een verfspuit niet goed bij kunt ontstaat een ongeregelmatig spikkelig oppervlak wat na het stoken resulteert in een onregelmatige glazuurlaag. Ik ben benieuwd naar jullie reacties.
2 antwoorden
-
Vul de vaas tot ongeveer de helft met het glazuur en dan de vaas al ronddraaiend leeg gieten. Zorg er voor dat bij het ronddraaien de hele binnenkant wordt bedekt. Dit moet snel gebeuren, anders ontstaat er een dikke laag glazuur op de bodem. De draai-
bewegingen blijven maken zonder onderbreking zodat het glazuur niet over het opervlak aan de buitenkant gaat druipen. Tenzij je dit wilt als speciaal effect.
-
Ik maak het glazuur om in te gieten dunner en het moet snel zoals reeds gezegd, en ervoor zorgen dat door de ronddraaiende beweging heel de binnenkant bedekt is, eventueel nog snel met een kwast, de bovenkant langs waar het glazuur is uitgegoten afnemen. Dan dit zeer goed laten drogen en de buitenkant spuiten en het bovenrandje nog naar binnen toe even meespuiten. En, maar dat zal je al wel weten, ook de binnenkant goed stofvrij maken (stofzuigen). En om zoiets te doen moet je weten wat en hoe je het gaat doen, niet te veel kijkers en durven gieten en uitgieten.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.