ALGEMEEN > Klei - algemeen > porselein klei

Kan iemand mij vertellen waar in Europa porseleinklei wordt gedolven/gewonnen?
Bvd

6 antwoorden

  • Beste Eric,

    In Frankrijk wordt (o.a.) porselein gedolven. In Limoges (Dordogne) om precies te zijn.

    Groetjes, Jeanine
    beantwoord
  • Hoi,

    Ook in Zuid-Bretagne kwam ik een (verlaten) kaolinmijn tegen. De kaolin doet op het oog zuiver aan maar dat zegt natuurlijk niets.
    Wil je zelf gaan delven dan kun je hier wel een voorraadje vandaan halen, de mijn is vrij toegankelijk.
    beantwoord
  • Beste Mirjam,

    Heb je ook een adres, routebeschrijving of plattegrondje, Zuid Bretagne is nogal groot.

    Groeten

    Hans
    beantwoord
  • Hoi,
    De mijn ligt bij Ploemeur (Morbihan) vlakbij een groot water. Als je van oost naar west rijdt ligt het aan de rechterkant van de weg. Het wordt genoemd (google) als curiositeit omdat het 1 van de plekken is waar de kaolin aan de oppervlakte komt in Bretagne. Volgens mij is de mijn nog wel in gebruik, maar kleinschalig. Ik heb een paar brokstukken meegenomen en het voelt heel vettig aan, heel fijn van structuur. Aan de glimmers te zien zit er ook mica in. Weet alleen niet hoe ik het kan gebruiken, hoe moet je het bewerken?
    beantwoord
  • beste Mirjam,

    De informatie om van ruwe grondstof porseleinklei te maken kun je vinden in de volgende uitgave
    serie: the complete potter
    titel: Porcelain
    auteur: Caroline Whyman
    isbn 0 7134 6654 5
    (engelstalig)

    succes

    Hans
    beantwoord
  • hoi Mirjam waar is deze mijn precies. groet Conny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.