ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > restglazuur

Even een vraag, wát te doen met een "restglazuur".
Ik heb een hoeveelheid opgevangen glazuur, waar ik iets mee wil doen.
Momenteel is de kleur een beetje beige en wat de kleur betreft best wel mooi. Op zich is de glazuur goed te gebruiken maar persoonlijk zou ik zou er graag wat meer glans in zien want het is behoorlijk mat.
Ik denk zelf aan toevoeging van wat Nepheline.
Marrie.

9 antwoorden

  • Het ligt eraan op welke temperatuur je zit Marrie
    Ik dacht dat je raku stookte en dan is nephline geen goede keuze want naast natrium en kaliumoxyde zit er ook nogal wat siliciumdioxyde in wat temperaruurverhogend is.
    Beter is het een puur smeltmiddel te nemen zoals Lithiumoxyde,strontiumcarbonaat of het giftige bariumcarbonaat(doe daar erg voorzichtig mee)
    Soda (Natriumcarbonaat)is ook prima als smeltmiddel maar wel weer oplosbaar in water wat ook weer niet prettig werken is.
    Toch weer een puzzeltje voor zo iets eenvoudigs.
    suc6 Frans
    beantwoord
  • Frans, dat is goed gedacht, ik stook inderdaad het meest raku. Geen nepheline toevoegen dus.
    Bariumcarbonaat kies ik niet voor.
    Lithiumoxide of strontiumcarbonaat zal het dan worden.
    Ik ga, denk ik, uit van strontiumcarbonaat.

    Over het soda (Natriumcarbonaat) is mij de uitleg niet helemaal duidelijk wat er bedoeld wordt met: oplosbaar is water wat niet zo prettig werkt......

    Heb ik wederom een vraag. Zit er een groot verschil tussen lithiumoxide en lithiumcarbonaat?
    Ik heb namelijk llithiumcarbonaat besteld in verband met een eventuele rode glazuur.
    Als smeltmiddel niet geschikt voor het restglazuur??
    Eerst maar weer bedankt voor de informatie en je ziet: óók nog steeds bezig met ROOD.......
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hallo Marrie

    Ik bedoelde lithiumcarbonaat dus je kunt gebruiken wat je hebt besteld.
    Dat soda moeilijk werkt komt omdat soda oplost in water dus soda gaat een verbinding aan met water.
    In water onoplosbare stoffen maak je alleen maar nat op een werkbaar materiaal te maken(hoop dat dit een beetje duidelijk is)
    Als je dan glazuurd trekt een deel van de soda in de scherf en ook verdampt er soda met het gebruikte water
    beantwoord
  • Ja hoor Frans. Mooi en duidelijk uitgelegd, wat betreft de soda. Maar toch kom ik nog even op het voorgaande terug.
    Nu heb ik, voordat ik je berichtje las, nog wat gelezen over deze, door ons besproken carbonaten.

    Ik heb begrepen dat bij gebruik van strontiumcarbonaat, ik hoger zou moeten raku stoken tot, of over 1040 graden. Is dat zo? Strontium smelt bij 1040 graden??

    En heb gelezen dat lithiumcarbonaat de helderheid zou verhogen. ( bijv. witter worden van glazuur)
    Lithiumoxide zou de glans verhogen.
    Is het gek dat ik nu even niet weet wát te kiezen voor een mat restglazuur??
    Ze kunnen bij een minder goed resultaat samen gevoegd worden, maar.....
    Krijg ik dán niet te veel lithium in de glazuur omdat de lithiumoxide de glans en gladheid van het glazuur zou verhogen mits bij kleine hoeveelheden toegevoegd.
    Enne... wát/hóeveel is een kleine hoeveelheid lithium als we bijv. uitgaan van 1 liter restglazuur???
    Je hebt dus gelijk: het is een leuk puzzeltje voor mij.

    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dat heb je goed gelezen over dat strontiumcarbonaat marrie ik had daaraan niet gedacht omdat het voor onze temperatuur 1260 niks uitmaakt.
    maar krijt,zinkoxyde ,strontiumcarbonaat enz. gaan pas bij hogere temperaturen werken.
    In gefritte vorm gaat dat weer niet op.
    Voor jou is dan het lithiumcarbonaat bijna de enige oplossing of je moet fritte gaan gebruiken en ik vraag me af of het dan nog nut heeft om de glazuur te willen veranderen wat hoger stoken kan namelijk ook nog om een glanzend oppervlak te krijgen.
    Over de hoeveelheid lithiumcarbonaat kan ik alleen zeggen dat een paar procent de smelttemperatuur van een glazuur al flink omlaag kan brengen.
    Weeg 1 liter glazuur trek er 1 kg vanaf en je hebt ongeveer het gewicht van de droge glazuurgrondstof doe daar dan 2 a 3 % lithiumcarbonaat bij.

    suc6 frans
    beantwoord
  • Dag marry,

    Door een beetje kaolien aan je restglazuur toe te voegen krijgt het ook iets meer glans.

    Met vriendelijke groet, margriet
    beantwoord
  • Frans, je had weer leuke tips in je berichtje.
    Ik ga dus nu eerst met een klein werkstukje het restglazuur hoger stoken, zoals het nu is. Ik ben ook niet afhankelijk van de raku, ik zou óók electrisch de glazuur kunnen branden.
    Mocht ik geen succes hebben dan gebruik ik een deel van de glazuur en voeg wat lithiumcarbonaat toe.

    De laatste 3 regeltjes in je berichtje, zijn zo logisch als wat, ( soortelijk gewicht van water) alleen was ík er nog niet opgekomen om zoiets op deze manier te bereken....
    Een tip die ik niet snel zal vergeten en misschien vaker toe kan passen.
    Hiervoor: bedankt!!!!

    Margriet, ook jij bedankt voor de tip!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dat van dat water is een soort van steuntje Marrie.
    Het gaat niet helemaal op omdat glazuurgrondstoffen ook een plaatsje innemen.
    Als basis voor een aanpassing is het wel te gebruiken.

    Frans
    beantwoord
  • Ja Frans dat begrijp ik.
    Het was dus ook mijn bedoeling om het voor een eventuele aanpassing te onthouden ...
    Marrie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.