ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > glazuur bewaren
Ik bewaar mijn aangemaakte glazuren altijd in glazen potten.
Nu vraag ik mij af of het glas invloed kan hebben op het glazuur dat in deze pot zit.
Ben benieuwd,
Hanneke
Nu vraag ik mij af of het glas invloed kan hebben op het glazuur dat in deze pot zit.
Ben benieuwd,
Hanneke
18 antwoorden
-
dag hanneke
Daar heb ik nog nooit iet over gehoord.
Ik verwacht ook niet dat het je glazuur kan beinvloeden.
groet
Hans -
Ha Hanneke, ik vraag me af waarom je deze vraag stelt. Heb je bij het bewaren van je glazuren iets geconstateerd, dat je op deze vraag komt. Zoals je weet bewaar ik al jaren in glazen potten mijn glazuren, en heb nog nooit iets "verdachts"gezien. Ben heel benieuwd, waarom je dit denkt. groetjes Jeltje
-
Ha Hanneke, lag gisteravond heerlijk in bad en ging zo mijn dag na. Kwam zo je vraag weer tegen. Ik heb gemerkt dat bij sommige fritte als deze verwerkt is tot een glazuur kristallen kan vormen. bedoel je zoiets. Je kan dit tegen gaan door het glazuur in te vriezen. dat gaat heel goed. Alleen een bewerking meer,om voordat je gaat glazuren, het glazuur te laten ontdooien.En eventueel te zeven.
groetjes Jeltje -
Hoi Jeltje,
Inderdaad vormen sommige glazuren kristallen, maar andere glazuren veranderen van samenstelling. Daar had ik het laatst over met Victorine. Volgens haar heeft het glas invloed op de glazuren. Dat was dan ook de reden de vraag eens op het forum te stellen. Dat jij je glazuren altijd in glazen potten bewaard weet ik uiteraard.
Hoe bewaren anderen de glazuren?
Kant en klaar, in plastic potten, of anders?
Ik wacht de reacties even af.
Hanneke -
Hallo Hanneke
Het vormen van kristallen gebeurd in ieder geval ook in plastic, zo bewaar ik mijn glazuren.
Jose -
Ha Hanneke, nou maak je me erg nieuwsgierig, wat voor samenstelling is er veranderd?
Er wordt zoveel in glas bewaard, kijk maar naar de voeding. Ik zou zelf eerder zeggen dat het kan veranderen in plastic. Kijk maar naar een kopje thee, in een plastic bekertje niet te drinken(bijsmaak) en bij glas en uit een keramieke kom geen probleem. groetjes Jeltje -
Ik denk niet dat glazen potten invloed hebben op de samenstelling van een glazuur.
Wanneer er organische grondstoffen aanwezig zijn kan dat wel op den duur een verandering teweeg brengen.
Er treed dan een rottingsproces op wat kwalijke gassen kan veroorzaken die weer invloed hebben het glazuur.
In glazen potten kan dan onder invloed van (zon)licht dat proces bespoedigen.
Ook wanneer er in water oplosbare glazuurgrondstoffen aanwezig zijn kan er door verdamping enz. veranderingen in glazuursamenstelling ontstaan.
Wij gebruiken afgesloten plastic tonnen om glazuur te bewaren.
Frans -
Tja Jeltje, er wordt veel in glas bewaard maar onze voeding bijft in glas ook niet eeuwig houdbaar!
Hetzelfde zal mogelijk zijn, bij bepaalde glazuren.
Zelf bewaar ik ook alles in oude weckflessen.
Ik ken het probleem ook (nog) niet maar ik vind de vraag / het probleem van Hanneke niet ondenkbaar.....
Immers het licht en de temperaturen kunnen best van invloed zijn op de glazuren.
Ik denk dus ook dat Hanneke mogelijk niet bedoeld dat de samenstelling zo zeer is veranderd, maar de structuur.
Neem ik een vaas water en laat ik die een maand staan dan zet zich het kalk af tegen het glas..
Dan heb ik toch een andere samenstelling van het water dan vorige maand... hoewel je dat niet ziet....
Groetjes Marrie -
Hoi Frans,
Ook ik had niet het idee dat glazen potten invloed kunnen hebben op een glazuur. Toch is het zo dat de glazuur een "dikke"rand vertoont op overgang glazuur/lucht, die moeilijk te verwijderen is, hard is. Iets dat ik niet aantref bij plastic.
De condities genoemd in jouw antwoord zijn niet van toepassing, dus hebben geen invloed.
Hoi Jeltje,
Sorry, maar jouw vergelijking met een kopje thee en een plastic bekertje vind ik kant nog wal raken.
Hoi Marry,
Dank voor je meedenken.
Ondanks de ervaringen niet slecht zijn met glas, ga ik toch maar voor het zekere over op plastic.
Ik twijfel ten zeerste.
Bedankt voor julie bijdragen,
groet,
Hanneke -
Ha Hanneke, jammer dat je me niet begreep van het plastic, mijn bedoeling was goed, ik probeerde met je mee te denken. Nu je vraag anders geformuleerd is, is me duidelijker wat je bedoelt. Ik heb dat soms bij een glazuur,de harde rand aan de binnenkant van de glazen pot. Het valt me op dat dat vaker is met een glazuur met oxides erin, dan dat het geval is met transparante glazuur. Het heeft verder geen invloed op de rest van de glazuur, sommige bewaar ik al jaren, en zie geen verschil na het stoken. Ik bewaar mijn glazuur in een kast, dus geen invloed van (zon)licht. Het zou ook kunnen dat bepaalde fritte na aanmaak een reactie onderling krijgen en daardoor de samenstelling veranderd.
Het blijft moeilijk glazuren, tenminste voor mij. Zo'n scheikundige knobbel heb ik niet, en dan als er iets mis gaat, of anders is als anders is het vaak gissen. En dan is zo'n forum fijn om je vragen te stellen.
Succes met je glazuren, vriendelijke groetjes Jeltje -
Hoi Jeltje,
Duidelijk dat wij op een andere golflengte liggen, waardoor ik het thee in plasticbekertje anders bekijk dan jij.
Dat is jammer, want de bedoeling is de discussie los te krijgen/op gang te krijgen/houden.
Volgens mij is de conclusie dat niemand problemen ervaart met glas, maar dat veel bewaren in plastic.
Dat bewaren in glas waarin oxides zitten wel een afzetting kunnen vormen op de glazenpot.
Dat deze bewaarmethode geen invloed heeft op het bewaren van glazuren voor een lange (jaren) periode.
Uiteraard allemaal mits bewaard in een donkere ruimte.
Als hier iemand nog wat aanvullingen op heeft: Graag.
Hanneke -
Hanneke.
Ik denk: dat een donkere ruimte niet écht noodzakelijk zal zijn hoor. Uit de zon vind ik wel belangrijk.
Temperaturen ook, in verband met verdampen, vooral bij niet luchtdicht af te sluiten materiaal.
Goed af te sluiten voedingspotten ( hoewel die nog wel eens willen roesten in het deksel...) geven bij een volgend gebruik, nog steeds kans op verdamping. Zoals ik glas gebruik: weckflessen, natuurlijk mét een goede ring en klem geeft nauwelijks kans op verdamping. Waarom ik glas gebruik is vrij simpel: dát heb ik genoeg.
Plastic emmers moet ik achteraan.
Nu is dát ook geen probleem want iets wat ik droog wil bewaren, bewaar ik eventueel in goed afgesloten plastic emmer, verkrijgbaar bij mij op het werk.
Ook ik heb glazuren met als kleurstof: oxides.
Nu moet ik wel zeggen dat ik altijd kleinere hoeveelheden maak. De gebruikelijke glazuren staan dus nooit erg lang.
Misschien kun je iets met deze tips.
Groetjes: Marrie. -
Oei....Frans, nu lees ik achteraf dat jij denkt dat licht ook invloed kan hebben op een langdurig bewaard glazuur?? Je benoemd (zon) licht.
Zon staat dus tussen haakjes en heeft voor een deel hier mee te maken??
Kan licht alléén, zonder zon (zoals Hanneke's conclusie uit deze discussie komt) ook invloed hebben op het bewaren van glazuur??
Zo ja, dan is een zwarte plastic emmer of zwart glas van belang bij langer willen bewaren van glazuur, bij gebrek aan een donkere ruimte???
Groetjes: Marrie. -
Even een ander licht op deze discussie.
Ik heb natuurlijk wel glazuur aangemaakt staan en bewaar die in plastic. (ook daar soms dikkere aangekeokte randen)
Wat ik probeer is om zo min mogelijk te bewaren. De praktijk van bewaren is 9 op de 10 keer dat het heel lang staat.
Dan is het bezonken, ingedikt ingedroogd en al dat soort dingen. Als je neit oppast staan er zo een aantal planken vol met allerlei potjes met glazuur(restanten)
Mijn advies maak aan wat je nodig hebt en bewaar zo min mogelijk aangemaakte glazuren
groet
hans -
In principe heb je gelijk Hans maar uit ervaring weet ik dat het bijna onmogelijk is om precies de juiste hoeveelheid glazuur aan te maken die je nodig hebt voor een werkstuk.
En wat te denken van iemand die z'n glazuur giet of iets dergelijks je hebt dan altijd meer nodig dan je zult gebruiken.
Als het heel lang moet staan zou ik het water eraf gieten ,laten drogen en de droge stof bewaren tot ik weer dat type glazuur nodig had.
Water verdampt niet in een afgesloten pot,maar onder invloed van warmte enz zal er wel verdamping optreden en als condens weer terug gaan in het aanmaakwater.
Bij die verdamping zal dan het kalk dat zich altijd in het water bevind zich aan het glas hechten en daarmee andere stoffen de kans geven zich ook aan die kalkdeeltjes te binden.
Frans
-
In deze discussie kun je van het één in het ander vallen als je goed leest....en er op in wil gaan...
Ik wil hier op in gaan omdat we nu gedeeltelijk ook bezig zijn met de gezondheid en de eventuele waarschuwingen die hier omtrent geplaatst mogen/moeten worden????
Helemaal bovenaan de discussie, benoemd Jeltje, het invriezen van glazuren.
De hobbyist zal dit in de diepvries plaatsen, samen met de ingevroren voeding??
Lijkt me niet écht gezond.Ik moet er niet aan denken.
Of we moeten een aparte diepvries voor de glazuren aanschaffen????
Jeltje benoemd, de glazuren te bewaren in glas.
Plaats je de glazen pot zomaar in de diepvries Jeltje??
Ik heb vroeger wel glazen potjes jam ingevroren en het glas vriest kapot. ( logisch natuurlijk want de inhoud, het water, zet tijdens het invriezen uit)
Ook plastic heeft daar op lange duur wel degelijk last van, want dit scheurt. (tupperware)
Er is besproken op deze site, de gezondheid mee te nemen en er voor te waarschuwen.
Ik hoor hier graag een mening over!
Groetjes: Marrie.
-
Hoi Hans en Frans,
Inderdaad is het zo dat ik slechts kleine hoeveelheden glazuur nodig heb, ik gebruik het alleen voor mijzelf,en ik giet in principe altijd, dus maak meer aan dan dat ik gebruik.
Hetgeen jij stelt is dat door verdamping kalkdeeltjes zich hechten aan het glas, is dat hetgeen ik ervaar bij het bewaren van mijn glazuren?
De reden van mijn vraag was o.a . een zienswijze van Victorine R dat glas een bepaalde samenstelling heeft(is verglaasd) en glazuren moeten nog verglazen, maar in principe ondergaan zij hetzelfde proces (of hebben dit ondergaan).
Ook Victorine R raadde aan de glazuren te bewaren op de wijze jij beschrijft, dus water afgieten, hevelen en zo snel mogelijk drogen en bewaren.
Bij mij kan het zo 3 maanden duren voor ik weer een rakustook (dus glazuur gebruik) heb.
Fijn wat reacties te krijgen!
Hanneke
-
Ha Marrie,
Je hoeft niet bang te zijn dat ik onverantwoordelijk met mijn glazuren omspring. Het lijkt me zeer logisch dat je glazuren en voedingswaren scheidt. Ook met het aanmaken en verwerken van glazuren, ben ik altijd zeer zorgvuldig.
Ik denk dat een ieder die met glazuren werkt weet dat je met schadelijke stoffen werkt en dat je hier zorgvuldig mee om moet gaan,voor je eigen gezondheid en die van derde.
Het bevriezen van glazuren doe je natuurlijk niet in glas in je vriezer, daar kan je vanuit gaan dat het glas stuk gaat.
Heb je geen kans met het hevelen van het water van het glazuur dat je in water oplosbare stoffen ook onttrekt van het glazuur en daardoor de samenstelling veranderd?
wat een hele discussie kan uit het bewaren van glazuur in glazen potjes onstaan. Leuk!
groetjes Jeltje
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.