ALGEMEEN > Ovens > silisiumcarbide platen

ik heb in mijn tuin een houtoven gemetst en er is mij vertelt dat ik silisiumcarbide platen moet kopen omdat die tegen hogere temperaturen kunnen maar die zijn dubbel zo duur dan gewone oven platen heeft hier iemand ervaring mee? groetjes Dirk

11 antwoorden

  • Dag Dirk,

    Toevallig vanmorgen met iemand gesproken die hout stookt.
    Hij gebruikt alleen sliciumcarbide platen.

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Siliciumcarbide is niet gevoelig voor as-aanslag of zouten en platen hiervan gaan dus vele malen langer mee in een hout- of zoutoven dan silimaniet-platen. Ze zijn alleen helaas heel erg duur. Ik stook al vele jaren houtovens met gewone silimanietplaten: dat gaat prima, zeker als je de bovenkant goed in de batwash zet.
    beantwoord
  • dus als ik het goed begrijp moet ik silisiumcarbide platen niet insmeren met batwash en silimaniet-platen wel? mvg Dirk
    beantwoord
  • Elke plaat moet je volgens mij insmeren, alleen al om te voorkomen dat iets vastbakt of dat druppels glazuur vastplakken op de plaat waardoor je daar de volgende keer niets kunt zetten.
    beantwoord
  • Dirk,

    Ik ben even nieuwsgierig: heb jij nog siliciumcarbide platen gekocht? Waar en wat kosten die? Kun je mij eventueel mailen op bert@duckmail.nl?

    Bert
    beantwoord
  • hallo Bert silisiumcarbide platen zijn enkel in kleine maten te koop ik dacht de grootste maat 300x450 en ik wilde 500x600 dus heb ik gewone ovenplaten gekocht en dat gaat heel goed geen problemen met scheuren of kromtrekken mvg Dirk
    beantwoord
  • Dirk,
    Dank voor de snelle update. Waar verkochten ze die sc platen en weet je nog wat ze kostten?
    Bert
    beantwoord
  • Wij hadden SiC ovenplaten van de merknaam NORTON
    ik dacht uit Zweden die gingen tot 700x700 mm

    Waar te koop weet ik niet

    Frans
    beantwoord
  • Frans ik ben zelfs tot bij de fabrikant geweest en ik kon die wel bestellen maar ik moest minstens 50 platen kopen dus dat was niet haalbaar .De silisiumcarbide platen kosten ongeveer dubbel zoveel als gewone ovenplaten mvg Dirk
    beantwoord
  • Dirk,
    Blijft mijn vraag: wie verkoopt ze?
    Bert
    beantwoord
  • bij Colpaert in Gent en bij Van Leemputte in Lier en in Kontich is er iemand die maakt silisiumcarbide smeltkroezen maar die kon geen platen maken Mvg Dirk
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.