ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > koperoxyde en mangaan

Ik kreeg een glazuurrecept in het "voorbijgaan"
20% koperoxyde, 80% mangaanoxyde een een beetje behangplak......... daar ontbreekt denk ik iets aan want het blijft volkomen zwart terwijl ik hier zelf werken mee heb geglazuurd die prachtig waren. Het loopt als een gek ,maar dat maakt het juist mooi (en onvoorspelbaar maar daar hou ik wel van) Zwart/ goud/brons. Mijn proefje bleef dus zwart. Kan dit zijn omdat ik de temepratuur langzaam heb opgevoerd (dit was nodig voor een ander proefje) en moet ik het gewoon in één keer doorstoken? Was de temperatuur gewoon te laag (in dit geval 1060 wat wel zou moeten kunnen, dacht ik) of ontbreekt er gewoon iets?

2 antwoorden

  • Koperoxyde en Mangaanoxyde zijn kleurende oxyden als ze in een glazuur worden toegepast.Voor een glazuur moet er ook aluminiumoxyde en siliciumoxyde bij zitten.
    Probeer maar 100 gram kaolien en dan 80 MnO en 20 CuO dat zal beter lukken om een glazuur te maken.
    Ik heb het niet berekend maar geef alleen een voorbeeld van een glazuur.
    Die zwart/goudbrons glazuur is zeker te vinden op het internet en met een beetje aanpassen loopt het ook beduidend minder.

    Frans
    beantwoord
  • Sorry voor de late reaktie. PC had kuren. Ik ga het proberen! En dank voor jouw reaktie dus.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.