ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Verandering van glazuren

Na de laatste discussie durf ik bijna deze vraag niet meer te stellen.

Als glazuren langer dan bijv. drie maanden (kant en klaar) staan kunnen dan de zouten in de glazuren de samenstelling van het glazuur veranderen?
Ter verduidelijking:
Ik had een glazuur met bep. oxides, een normaal glanzend glazuur. Na 3 maanden dit glazuur opnieuw gebruikt. De glans is volledig verdwenen, het is een matglazuur geworden. Hoe kan dat? Heeft het te maken met een bepaalde fritte?
Volgens (daar ga ik weer) Victorine R. heeft het te maken met de zouten in de glazuren die op elkaar inwerken. Maar het vreemde is dat ik dat voorheen met een andere fritte niet had.
Heeft iemand ervaring?
Graag reacties, want hierdoor leer ik en wij allemaal (denk ik) een beetje.
Bedankt,
Hanneke
gevraagd

20 antwoorden

• Als je een glazuur hebt waarin stoffen zitten die in water oplosbaar zijn, zal bij elke keer dat je water laat aflopen omdat het mengsel te dun is, ook een (oplosbaar) deel van je glazuur verdwijnen en dus de samenstelling veranderen. Daarom moet een glazuur het liefst bestaan uit onoplosbare bestanddelen. Misschien dat dit glazuur een component bevat die oplosbaar is?
    Ik heb nog nooit gehoord dat een glazuur alleen door aangemaakt weg te zetten zo van samenstelling zou kunnen veranderen: ook al zouden een paar componenten onderling reageren, dan zitten op moment van smelten toch nog alle bestanddelen er als moleculen in gelijke samenstelling in?
    beantwoord
  • Hoi Bert,

Ik had gehoopt op meer reacties. mar die zijn niet gekomen.
    Hoe het kan dat mijn glazuren zo veranderen in een tijdsbestek van 3 maanden weet ik echt niet.
    Ik bewaar de glazuren in een glazen pot, aangemaakt met water, in een donkere kast.

Toch is het absoluut zodat de glanzende glazuren nu absoluut mat zijn geworden.
    beantwoord
  • Sorry, mijn bericht is halverwege afgebroken en de foto's niet geplaatst.

Bij deze nogmaals een poging de foto's te plaatsen.

Groet Hanneke
    beantwoord
  • Sorry, mijn bericht is halverwege afgebroken en de foto's niet geplaatst.

Bij deze nogmaals een poging de foto's te plaatsen.

Groet Hanneke
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Nu dus 2x, maar hier de andere foto, hoop ik 1x.
    beantwoord
  • Jammer, maar foto's toevoegen gaat soms heel goed en soms heel slecht.
    Nu dus het laatste.
    Ik zal het nog een keer proberen.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Het is dus toch nog gelukt.

Ik hoop dat te zien is wat ik bedoel.

Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Met je vraag kan ik je niet helpen maar ik vind ze, ook mat, evengoed prachtig!
    beantwoord
  • Ha Hanneke, kan het inloed gehad hebben , hoe en welke temperatuur je gestookt hebt? En de toevoer van zuurstof tijdens het stoken?
    Misschien een optie om het glazuur in de electrische oven nog eens te stoken op een proefplaatje, het oude glazuur en een nieuw aangemaakte. En dan kijken naar het verschil. Ik heb het ooit ook gehad, en dat kwam door de kleipdr. Om je proeven in de raku stook te doen vond ik zo bewerkelijk en toen zo gedaan. Aan het resultaat kon ik toen zien dat het niet te maken een weegfout, maar aan de kleipdr. Succes, dit is heel vervelend als het je overkomt. gr Jeltje
    beantwoord
  • Beste Jeltje,

Het kan niet te maken hebben met een weegfout oid, het is nl. hetzelfde glazuur, destijds ingewogen, klaar gemaakt en bewaard in de glazen pot.
    Hanneke
    beantwoord
  • Hoi Carol Kok,

Ik ben het met je eens, mat vind ik deze glazuur heel mooi, mar hoe (in) stabiel is dit?
    Ga wel verder, maar ben daarnaast benieuwd of er anderen zijn die ervaringen hebben met dit soort verschijningen.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik vind het ook onwaarschijnlijk dat een glazuur veranderd door alleen maar te staan in een pot of emmer.

In water oplosbare grondstoffen kunnen een oorzaak zijn maar ook de manier van verwerken.
    goed doorroeren als je de glazuur weer gaat gebruiken is een noodzaak en zorg er dan voor dat ALLE bestanddelen weer in het mengsel zitten.
    Bij langer staan vormt zich op de boden van de pot of emmer een harde laag aan grondstoffen die ook in de glazuur thuis horen.

In een dun aangemaakte glazuur zoals je die nodig hebt om te overgieten zullen al heel snel de zwaardere bestanddelen van de glazuur naar de bodem van het glazuurvat zakken.
    Die zwaardere delen kunnen nu juist die bestanddelen zijn die je nu teveel hebt in je glazuur en daardoor een matheid veroorzaakt.
    Dit is maar een veronderstelling maar dit heb ik in de praktijk al eens ondervonden.
    Bij dunne glazuren raad ik dan ook het gebruik van bentone aan als zweefmiddel.

Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

In het glazuur zit bentone.
    Voor ik een glazuur opnieuw gebruik, zeef ik het altijd door een 80messing zeef. Uiteraard haal ik de pot helemaal leeg.
    Voor ik het opbreng roer ik het nogmaals goed.

Daarom begrijp ik het ook absoluut niet.

Voorheen gebruikte ik altijd fritte 1510, en had geen problemen, nu gebruikte ik 1233.
    Kan de fritte de oorzaak zijn?

Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Ik heb de 2 frittes eens bekeken Hanneke maar ik zie niet zo snel iets dat je glazuur op dusdanige wijze kan veranderen.
    Ten overvloede nog even de formule's voor beide fritten

fritte 1510

0,06 K2O
    0,62 Na2O
    0,10 CaO 0,06 Al2O3 2,10 SiO2
    0,22 ZnO

fritte 1233

0.4 Na2O
    0,3 K2O 0,03 Al2O3 2,40 SiO2
    0,3CaO

In de 1510 zit zinkoxyde en in de andere niet en de 1510 zal wat meer craqueleren.
    Als er door de frittes veranderingen optreden zal dat meteen gevolgen hebben en niet 3 maanden later is mijn mening.
    Ben je een andere kleisoort gaan gebruiken?

Groetjes
    Frans
    beantwoord
  • Beste Frans,

een vraag over de kleisoort die je stelde aan Hanneke. Kan het zo zijn dat als een fabrikant de klei veranderd van samenstelling dit zo'n invloed heeft op de glazuur. De klei is al bisquit gebakken en ik als leek op dit gebied denk dan dat het geen invloed meer heeft.
    Ik heb nu al een paar keer geconstateerd dat kleipoeder hele grote verschillen kan uitmaken, van het uitlopen van het glazuur op je werk tot zeer mat worden. En dat is zeer vervelend. Net als nu met Hanneke is gebeurd, je denkt een goed recept te hebben en dan kan je weer van voren af beginnen.
    Wat me opviel toen ik laatst een nieuwe partij klei ophaalde, creaton 474, dat er een nieuwe verpakking omzat. Volgens Victorien de zelfde klei.
    Nu heb ik zoiets, als de klei zoveel kan uitmaken, ook als het bisquit gebakken is, dan maak ik eerst maar proeven, voordat ik groter werk van maak.
    Ben eigenlijk heel benieuwd naar het antwoord van Hanneke naar aanleiding van je vraag over andere kleisoort.
    Bedankt alvast voor het meedenken, werken met klei en glazuren (raku) blijft zeer inspirerend, maar heeft ook een factor zeer moelijk. groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Hallo Jeltje,

zoals je weet is klei een natuurproduct en daarom niet altijd van dezelfde kwaliteit.
    In de kleifabriek zullen ze dus vaak veldspaten,kwarts enz enz moeten toevoegen om een constante kwaliteit te waarborgen.
    Maar die waarborgen bevinden zich tussen grenzen.
    Heb je de ene keer klei die dicht bij de ondergrens zit en later een klei die bij de bovengrens zit zal er dus een verschil kunnen bestaan in bakeigenschappen.
    Je kunt ter controle een stripje klei maken van b.v. 10 cm lang en 2 cm breed en 1 cm dik van elke keer dat je klei aankoopt.
    Meebakken met of zonder glazuur en dan opmeten.
    Dan kom je te weten hoeveel verschil er is met eenzelfde product.
    Een vettere klei zal wat meer krimpen dan een magere.

Maar met een andere klei bedoelde ik dus een andere soort klei.
    Wij hebben nogal wat problemen gehad met het overschakelen van een gladde klei naar een chamotte houdende klei.
    Bijna geen enkele glazuur die we voorheen gebruikten was nog goed op die andere klei.
    We kregen matte glazuren en veel blaasjes en speldeprikken.
    Bisquit gebakken werkstukken zijn nog niet tot de grootste krimp gekomen en alle gassen zijn er dan nog niet helemaal uit.
    Al met al steeds weer een uitdaging en voldoening als het je weer gelukt is om de problemen op te lossen.

Frans
    beantwoord
  • Ha Frans, bedankt voor dit duidelijk antwoord. Wat krimppercentage betreft, dat is voor mij niet erg. Maak handgevormde unica's. Het was meer wat je zei over glazuur en de reactie met een andere kleisoort.
    De uitdaging wat betreft het zoeken naar een glazuur en kleuren passend bij je werkstuk, blijft voor mij altijd een zeer spannende aangelegenheid. En wat jij ook zei, een grote voldoening als het gelukt is.
    Succes bij het vinden van de juiste krimp voor de nieuwe klei. groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Hoi Frans,

Dank voor je antwoord.
    Ik ben niet overgestapt naar een andere kleisoort. Of het uit hetzelfde pak komt weet ik uiteraard niet.
    Wel is het zo dat ik nu met een ander glazuur hetzelfde probleem heb. Dus eerst de 1510 en nu de 1233. Na ong. 3 maanden een mat glazuur.
    Ik bak altijd bisquit 960, gebruik creaton 474, stook raku oven altijd op tot 1030 en laat 5 min. pendelen.

Ik ga opnieuw een glazuur maken maar dan weer met 1510, ga daar een stuk mee bakken. Zal het glazuur 3 maanden laten staan en dan weer een stuk bakken.
    Zal dit ook met de 1233 doen.
    En dan kijken wat het wordt.
    Het zal even duren, maar ik denk dat dit de beste methode is.
    Al mijn bevindingen komen op het forum.

Frans bedankt voor je ideeën, maar volgens mij komen we er niet uit zonder meer proeven.

Verder een iedereen bedankt die meedeed aan deze discussie,
    Hanneke

Jullie horen,
    groet,
    Hanneke

beantwoord
  • Het enige wat ik je nog wilde vragen Hanneke waarom ben je die andere fritte gaan gebruiken?

jammer dat er zoveel tijd overheen gaat voor je weet of het echt iets uitmaakt welke fritte je gebruikt.

suc6 Frans
    beantwoord
  • Hoi Frans,

Het was een praktische oplossing. Ik gebruikte 1510 en haalde die bij Keramikos. Over het algemeen koop ik alles bij Victorine R in Bussum, is voor mij veel dichterbij, zij heeft deze fritte niet en daarom heb ik de 1233 van haar meegenomen.
    Nu heb ik de 1510 bij de Hazelaar in Soest gehaald, die nu inmiddels ook veel producten op het gebied van klei verkoopt.

Het is inderdaad jammer dat het een hele tijd zal duren voor ik weet of het aan de fritte ligt of niet.
    Gelukkig zit de zomer in deze periode, dan ben ik 4 weken op vakantie en kan daarna volop proeven doen.

Van mijn bevindingen zal ik jullie zeker op de hoogte houden.
    Groet,
    Hanneke

beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.