ALGEMEEN > Klei - algemeen > Friese zeeklei

Ja, natuurlijke klei vind ik ook erg spannend. In Frankrijk (in de Jura) zoek ik altijd kleiputten. Meestal is het resultaat niet veel soeps, maar soms is er een verrassing en dat maakt alles goed.

Maar nu mijn vraag: weet iemand hoe ik aan Friese zeeklei kan komen? Tot nu toe bleken de meeste kleiputten zich in natuurgebieden te bevinden....

Groeten,
Trudi
Bijlagen:
gevraagd

10 antwoorden

  • Dag Trudi,

    vraag een bij de koninklijke tichelaar in makkum, die werken met lokale klei.

    succes
    hans
    beantwoord
  • Bedankt Hans. Voor mij nog dichterbij is de aardewerk- en tegelfabriek in Harlingen.
    Groeten,
    Trudi
    beantwoord
  • Dag Trudi,

    Dat wil ik ook nog een keer doen, in de natuur klei gaan zoeken. Op het moment gebruik ik rivierklei, die ik in de winkel koop. Friese zeeklei zou ik ook wel een keer willen proberen, ik woon in Groningen, dus dat is nog redelijk in de buurt. Ik ga er zeker eens naar kijken.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Beste Flora,

    Intussen heb ik gelezen dat er langs de hele waddenkust vroeger kleiputten waren, die intussen bijna allemaal beschermde vogelmeertjes zijn geworden. Voor ons dus geen bij komen aan...

    Toch moeten er keramisten zijn, die net als wij graag hun materiaal direkt uit de grond halen. Zouden zij hun "geheime' put aan ons willen verklappen?

    Daar hoop ik op.

    Met vr. groet,
    Trudi
    beantwoord
  • Dat klinkt erg goed, dan zou ik ook wel mee willen geweldig idee

    beantwoord
  • Ik heb wel eens geïnformeerd bij de firma's , maar zij halen de klei elders vandaan o.a. uit Duitsland en mengen verschillende soorten klei.
    Ik heb wel eens waddenklei gebruikt,deze had een laag smelt tempaeratuur en deze gebruikte ik verder als slib.
    Erg leuk om dat uit te proberen.
    beantwoord
  • Onlangs hebben we 1000 kg zeer goede zeeklei kunnen bekomen omdat men in de buurt (Antwerpen) een warmtepomp wou installeren en daarvoor moest men meer dan 100 m diep boren. De klei die men bovenhaalde blijkt nu zo goed als zonder zand noch steentjes. Wil je klei, zoek dan even een firma op die zo'n boringen doet. Meestal moeten ze die klei ergens gaan dumpen en zullen ze niet rauwig zijn als je wat meeneemt.
    De klei die wij recupereerden, kan zeker 1100 °C aan, is mooi oranje maar kan wel wat chamotte gebruiken omdat hij te plastisch is. (vermageren dus). De klei is ook zeer goed als "glazuur" op steengoedtemperatuur. Geeft mooi bruin glanzend effect.
    beantwoord
  • ...of je moet gewoon boffen: laatst werden er in de buurt (Harlingen) sloten gegraven: alle klei was mooi compact en redelijk schoon. Daar heb ik dus een paar emmers van meegenomen. Een paar potten gemaakt,niet te heet gebakken (max. 1080) en alleen transparant geglazuurd om het zachte geel (net als de 'geeltjes' die hier als bak- en straatsteentjes gebruikt werden) te accentueren.
    Kortom: ik fiets heel wat af in de buurt!
    beantwoord
  • Om ontgoochelen te voorkomen met zelf gewonnen klei zou ik aanraden:
    - De " ruwe " klei totaal laten uitdrogen door uit te rollen in platen en dan verpulveren.
    - Water toevoegen ( 3 X gewicht van de klei )en een etmaal laten staan. Daarna goed omroeren ( bv. met een verfmixer )
    - Alles door een 50 mesh zeef werken.
    - Een stevige linnen doek in een emmer draperen en de slib erin gieten en samenbinden. Deze bundel ophangen boven een emmer gedurende enkele dagen, tot er geen water meer afdruipt.
    - De resterende smurrie op een gipsplaat verder laten drogen tot deze kneedbaar geworden is. Eventueel aanvullen met poederchamotte, kaolien of krijt. Goed doorwalken, enkele weken laten rusten en opnieuw doorwalken.
    -Zeker eerst met proefplaatjes de krimp en max. temperatuur bepalen. Indien deze klei geelbakkend is, geen krijt meer aan toevoegen. Zilverzand is ook af te raden.
    beantwoord
  • Ik zou zeggen: lekker veel (tot 25%) zilver- of ander zand toevoegen: steviger klei, draait lekkerder, geeft wat structuur, is minder vorstgevoelig in geval van buitenpotten en kost veel minder dan klei! Vergeet die kwartssprong, zolang je maar rustig opstookt en laat afkoelen! Gewoon uitproberen.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.