ALGEMEEN > Techniek > hoe krijg ik vijverbollen drijvende?

Ik wil graag drijvende vijverbollen maken van keramiek.
Ik maak regelmatig decoratieve bollen die hol zijn opgebouwd, maar die blijven niet drijven. Hoe krijg ik ze drijvende ? Kan iemand mij advies geven?
Bijlagen:

10 antwoorden

  • Hoi Jeanet,

    Als je de bollen bakt, moeten zij uiteraard een gaatje hebben om te voorkomen dat ze bij het bakken uiteen barsten.
    Bij het "te water laten" zal hierdoor langzaam, maar zeker water in de bollopen en deze zinken.
    Maak dit gaatje nu weer dicht met lijm/pasta/silicone oid.
    Je zult zien: het probleem is opgelost, de bol blijft nu drijven.
    Succes.
    Hanneke
    beantwoord
  • Bedankt voor je snelle reactie. Het gaatje zit er voor het bakken uiteraard in. Maar ook als dit na het bakken en later glazuren dicht is, zinken ze nog. Ze zijn dan toch waarschijnlijk te zwaar.De bollen op de foto bestaan uit twee lagen. Alleen de buitenste laag is gebarsten door de krimp. Misschien toch bollen bestaande uit een enkele laag proberen.
    Jeanet.
    beantwoord
  • Hallo Jeanet.
    Vijverbollen door mij gemaakt, hebben wij ook in de vijver.
    De doorsnee van mijn bol is 30 cm.
    Ik heb ook kleinere: 20 cm. of 10 cm.
    Ze drijven allemaal.
    Zelfs raku gestookt, blijven ze gewoon drijven.

    De kleiwand van mijn ballen zijn 4 - 5 mm.
    Het gaatje in de grootste bal is 1 mm.
    Eenmaal in het water gelaten vult de bal zich langzaam voor de helft met water. Je ziet dan een halve bal.
    Mocht na ongeveer een half jaar de bal verder naar beneden zakken dan halen wij het water uit de bal en hij blijft weer netjes drijven.

    Veel succes!
    Marrie.

    beantwoord
  • Het probleem heeft zich opgelost. Ik had de enkelwandige ballen die ik nog had liggen nog niet uitgeprobeerd. Stom, van mijzelf. Die drijven natuurlijk wel ! De dubbelwandige zijn gewoon te zwaar.
    Excuses voor mijn achteraf overbodige vraag, jullie bedankt voor de snelle reactie.
    Groetjes Jeanet.
    beantwoord
  • Ik vond hem niet overbodig hoor. Leuk idee!
    beantwoord
  • Hoi allemaal,

    Ik ben sinds kort aan het draaien en vind het fantastisch!
    Nou zat ik jullie berichtjes te lezen en ik vind het heel leuk die bollen ik ben alleen reuze benieuwd hoe jullie die bollen uberhaudt maken?!

    Bedankt alvast.
    Jill de Vries.
    beantwoord
  • De bollen worden gemaakt met behulp van een mal, Jill.
    Marrie.
    beantwoord
  • De ballen die op de foto staan maak ik door middel van twee duimpotjes samen te voegen tot een mooie ronde bal.Laten drogen, gaatje inprikken en een een laag klei om de bal boetseren. Drogen en bakken, eventueel glazuren.
    Groetjes Jeanet.
    beantwoord
  • Die barsten zijn heel mooi
    Daar kan ook een ander kleurtje glazuur in
    het lijkt wel snoep,geweldig
    Gr T
    beantwoord
  • Ik heb een bol gemaakt van 20cm doorsnee ongeveer. Helaas geen flauw idee hoe ik hem in de oven ga zetten. Heb net op jullie site wel de discussie gelezen over de kerstballen maar deze is veel te zwaar voor triangels zo te zien. (want dat was mijn idee) Wil hem graag toch op hoge temp. bakken.
    Heeft iemand een idee?
    Alvast hartelijk dank,
    Inez Wisse
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.