ALGEMEEN > Apparatuur/gereedschap > centreer problemen bats

Hoi

toch even iets vragen ...
ik werk ook met spanplaat als bat ik heb alleen het gevoel dat ik maar moet overstappen naar iets anders...

het "wobbelt" . Ik weet dus niet zeker of ik hiermee kan doorgaan het lijkt me niet aan mijn vaardigheden te liggen dat bij mijn centreeren toch tellekens de zelfde onregelmatigheid optreed .
Ik plak met klei en maak groefjes ,de bats heb ik eerst gezaagd daarna op de draaischijf geplakt en zo geveild ...Het materiaal laat niet toe dat dat het glad word maar ik blijf een zichtbaare onregelmatigheid van de gecentreerde vorm zien. Ik hoop dat er nog iemand wil antwoorden voor dat ik me gips toewend want ander Hout is me even te duur .
Ik wil ook een cursus volgen maar ik kan eigenlijk al redelijk draaien... ??
vr. groeten... koenraad

2 antwoorden

  • Hallo Koenraad,

    Het "wobbelen" van de schijfjes komt vermoedelijk doordat spaanplaat krom trekt door het gebruikte water. Eigenlijk geen geschikt materiaal. Gips is af te raden omdat er eventueel stukjes gips hiervan in de klei kunnen belanden, wat nefast is bij de stook. Cement-vezel-plaat is een goed alternatief. Goedkoop en handig zijn leien uit dit materiaal indien je werkstukken niet al te zwaar zijn. Betonplex-plaat 9 mm. kun je als restantjes wel vinden in doe-het-zelf zaken. Deze zijn makkelijk te bewerken en blijven stabiel. De opgesomde materialen nemen geen water op en blijven daardoor beter aanzuigen op de basis.
    beantwoord
  • Ik werk al vele jaren met bats van watervast (!) 9 mm multiplex. Zonder problemen. Grootte: 10 cm tot 40 cm.
    Buitenkant ongeveer rond gezaagd (afval) en twee gaatjes per batje. Daarvoor twee stalen pennetjes op de draaischijf gemaakt.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.