ALGEMEEN > Ovens > kanthaldraad.

Hallo allemaal.
Ik ga een soort van "mandje" maken van kantaldraad om veel gemakkelijker een bepaalde vorm uit de raku oven te kunnen halen, zonder dat het tussen de tang gaat kantelen /draaien, vanwege het gewicht...
Het is de bedoeling om het werkstuk vrij te plaatsen en het mandje er om heen te leggen. (Dus eerst het mandje, werkstuk er tussen leggen, draad ruim om werkstuk buigen ) Pas bij het omhoog halen komen werkstuk en mandje met elkaar in contact.
Het is dus de bedoeling, het mandje gewoon mee te stoken en veel vaker te gaan gebruiken.
Hieruit komt bij mij de vraag:
Houdt het kanthaldraad, bij een lengte van ongeveer 20 cm omhoog, dezelfde structuur, of is er kans dat het ín zakt en zo doende tegen het werkstuk aan komt tijdens de stook.
Ik ga vrij dik kanthaldraad gebruiken....
Ik ben benieuwd of hier ervaringen mee zijn....
Groetjes: Marrie
gevraagd

8 antwoorden

  • Hallo Marrie,

    Ik heb dun kantraldraad gebruikt om sieraden aan op te hangen tijdens het glazuren.Het vervormde toch makkelijk bij gladbrand temperatuur.

    Rob
    beantwoord
  • Ja Rob, dát heb ik ook wel eens gedaan.
    Afhankelijk van het gewicht van de kraal, gaat het kanthaldraad "hangen" of buigen...maar dat hangt ook van de dikte van het draad af..
    Nu komt er niets aan te hangen, het mandje wordt gewoon in de oven geplaatst en het werkstuk komt er binnenin te staan.
    Er komt dus tijdens de stook geen gewicht aan te hangen.
    Inmiddels is mijn mandje klaar en denk ik morgen te gaan raku-stoken.
    Ik ben benieuwd hoe dat gaat.
    Meerdere tips: altijd welkom.
    Bedankt voor het meedenken, Rob!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dag Marrie,

    Kanthaldraad heeft de eigenschap nadat het verhit is slecht buigbaar en bros te worden.
    Wanneer het weer wordt verhit is het weer beter buigzaam.
    Tijdens het rakustoken zal het mandje vervormen onder het gewicht en loop je dus de kans als je het terug wilt buigen dat het door de brosheid breekt.
    Vandaag stook je dus ik ben benieuwd naar je gebruikservaring
    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans en Rob.

    Dit was een heel leuk experiment en het werkte enorm goed!!! Bij bepaalde werkstukken zou dit voor mij wel eens héél handig kunnen zijn.
    Het werkstuk kantelt niet en je kan het recht omhoog uit de oven halen. Het kan nooit vallen tenzij het draad zou breken.
    Hans: aangezien het mandje om het werkstuk staat en het werkstuk zelfstandig op een triangel stond, is een bepaalde vorm van gewicht op het kanthaldraad, niet van toepassing.
    Pas bij het uit de oven halen van het werkstuk, krijgt het kanthaldraad te maken (in dit geval) met een gewicht van 700 gram.
    Tijdens de stook is het kanthaldraad niet vervormd.
    Ik heb inderdaad gezien dat het kanthaldraad direct met het uithalen uit de oven, slecht buigbaar/buigzaam was.... Daar had ik echter geen hinder van.
    Bij bijv. grote ballen, die tussen de tang soms niet te houden zijn vind ik dit een perfecte oplossing.
    Ik heb wel ballen in de raku gehad met een doorsnee van 30 cm. Deze zijn bijvoorbeeld héél lastig om met de tang uit de oven te halen. Zéker wanneer het royaal geglazuurd is, draait het werkstuk tussen de tang.
    Het lijkt er op dat het met zo'n soort mandje een makkie wordt.
    Het mandje is nu éénmaal gebruikt maar ik ga er van uit dat het meerdere malen gebruikt kan worden.....
    In ieder geval zal ik dank zij jullie advies, de kwaliteit van het kanthaldraad in de gaten houden, bij de volgende stoken.
    We zijn dus wéér een ervaring rijker!
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Dag marrie,

    dat van die bollen is inderdaad een heel herkanbaar probleem.
    heb je geen afdruk van de kanthaldraad in je werkstukken ?

    groet
    Hans
    beantwoord
  • Hans, ik had geen afdruk van het kanthaldraad in mijn werkstuk.
    Het mandje is dus nu ook nog maar één keer gebruikt.
    Het kanthaldraad boog inderdaad niet mee, zoals je al aangaf, dus het draad is niet eens in aanraking geweest met de zijkanten van het werkstuk.
    Aangezien de onderkant niet was geglazuurd, is er dus niets te zien.
    Het experiment heb ik gedaan met een werkstukje wat ik niet écht boeiend vond maar omdat ik meerdere van deze werkjes wil maken loop ik veel minder risico met de werkstukken uit de oven halen. Mogelijk stook ik de volgende keer ditzelfde werkstukje nóg een keer en wéér met het mandje om te kijken hoe het mandje nu reageert.
    Ook al omdat je aangaf dat bij een volgende stook het draad buigzamer wordt.
    Maar eigenlijk denk ik, dat de buigzaamheid best nog wel mee zal vallen omdat ik zo nu en dan ook wel hetzelfde kanthaldraad gebruik om borden tegen de zijkant van de oven te plaatsen, zodat de deken niet geraakt wordt.
    Dit draad is nu al verschillende keren gebruikt en onder het gewicht van het bord zakt/buigt het draad niet in.

    Ik weet dus nog niet of er een afdruk zal ontstaan bij grotere bollen.
    Wel heb ik eerder een hond uit de raku gehaald, zonder tang en heb kanthaldraad om zijn nek gedraaid. De hond werd als het ware "opgehangen" en achteraf, geen spoor van het draad te zien.
    Dat wil natuurlijk niet zeggen dat, dat op gaat voor elk werkstuk.
    Heeft natuurlijk ook te maken met een goede timing en hoe snel het kanthaldraad weer verwijderd kan worden.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Ha Marrie,

    Wat een leuk experiment. Het blijft vaak een toer om je werkstukken uit de oven te halen. Ik heb nog nooit aan een mandje gedacht, wie weet voor de toekomst. Komen wel wat vragen bij me boven. Hoe heb je het mandje uit de oven gehaald, met behulp van een tang? , het lijkt me dat het kantaldraad te heet wordt om met een handschoen vast te pakken. En wat heb je gedaan toen je in de zaagselton deed, er omheen gelaten? Heb je dan ook geen effect van het inbranden van het zaagsel en het draad op je werkstuk.
    Wat betreft de reactie van het canthaldraad op het regelmatig stoken in de oven. Ik gebruik al jaren zelf gemaakte triangels van klei en stukjes canthaldraad.
    Voor het gebruik eerst bisquit stoken.
    Voordeel gemakkelijk te plaatsen in de nog hete oven, grotere triangels, het werkstuk is ook gemakkelijker te plaatsen en bij het uithalen blijft de triangel op de ovenplaat staan door het gewicht van de klei. Tot nu toe en dat is al heel wat jaren is er nog niks gebeurt met het draad.
    Ook het werken met de hangertjes van Palthe werkt uitstekend. Deze buig ik in de gewenste vorm en doe ik om het werkstuk en til het zo omhoog. Of gebruik het ontluchtingsgat en haak zo het ijzer erin en haal het omhoog. Dit is een stuk goedkoper dan canthaldraad.

    Zou je het draagmandje hier ook van kunnen maken?Schiet me nu te binnen, terwijl ik zo schrijf.

    Ben benieuwd naar je antwoorden, succes verder,

    groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Jeltje.
    Een toer vind ik het niet om werkstukken uit de raku te halen. Dát geeft me juist de kick.
    Bij moeilijke werkstukken heb ik mijn "maatje" maar meestal sta ik er alleen voor en dan dient gemak de mens... Vandaar dat bedachte "mandje".
    Natuurlijk haal ik het "mandje" met de tang uit de oven.
    Het mandje heb ik er inderdaad om heen gelaten toen ik mijn werkstuk in het zaagsel heb geplaatst....
    Het "inbranden" van het draad op mijn werkstuk was niet van toepassing. (bovenstaand schrijven)
    De zelfgemaakte "triangels" van klei, ken ik.
    Deze gebruik ik zelf bij borden/schalen.
    Veel succes bij het eventueel maken van een mandje.
    Groetjes: Marrie
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.