ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Harde glazuur

Ik heb een raku glazuur gemaakt met fritte 3701 en nefeline seyeniet en na 1 week was hij gaan verstenen en kreeg ik hem niet meer door de zeef.
Allemaal kleine steentjes en keihard.Hoe komt dat want andere raku glazuren doen dat niet.
Groetjes Vera

3 antwoorden

  • Hoi Vera. De reden dat je glazuur hard wordt is omdat er (naar alle waarschijnlijkheid) in ieder geval Boor in de fritte zit. Boorsilicaathoudende glazuren kun je maar zeer beperkt bewaren. Je krijgt in no time harde kristallen (zoals je zelf al aangeeft). Zo'n glazuur kun je nog 1 maal gebruiken door het au bain marie evenop te koken(!) Een alternatief is om standaard alkalische frittes te gebruiken, zoals F-15.10. Of natuurlijk maar kleine beetjes aanmaken.....
    Met groet.
    beantwoord
  • hoi Vera

    Het is inderdaad het boor dat die hardheid veroorzaakt.
    Wij gebruiken ook fritte 3701 en om te voorkomen dat het glazuur hard word moet er een zweefmiddel in
    Wij gebruiken daarvoor "Bentone" dat is 10x zo sterk als bentoniet
    voeg 5 % bentoniet toe en het gaat al veel beter

    Maak ook de glazuur niet te dun aan want dan kunnen zwaardere stoffen sneller naar de bodem zakken.

    Groetjes Frans
    beantwoord
  • Hartstikke bedankt voor jullie antwoordt.Ik wist niet dat glazuur kon bederven.Zelfs in droge vorm dus een glazuur gemaakt maar zonder water is het gaan kristaliseren.Nou bedankt voor het antwoordt.
    Groetejs Vera
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.