ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > poederglazuur

hallo,
Ik ben op mijn werk bezig met keramiek en glazuren.. Nu gebruiken wij altijd kwastglazuren van Botz, van die kant en klare..
Nu hebben wij van iemand poederglazuur gekregen, volgens mij van Ve-Ka (komt bij keramikos vandaan).
Kan iemand mij vertellen hoe ik dat kan bereiden?? Kan je dit aanlengen met alleen water of moet daar nog een medium bij..

19 antwoorden

  • Hallo Jose.
    VEKA heeft de gebruiksaanwijzing op het pak staan.
    Mogelijk heb je de doos/pak er niet meer er bij.
    Je hebt dan 6 delen water nodig op 10 delen poeder.
    Persoonlijk vind ik het geen prettige kwastglazuren.
    Als ik kies voor een VEKA glazuur op mijn werkstuk, dan spuit ik het altijd, dan heb ik meestal mooie resultaten.
    Succes! Marrie.
    beantwoord
  • Om een poederglazuur beter kwastbaar te maken kun je er 2% Tylose (bind/hechtmiddel) aan toevoegen.
    Wel moet je dit droog mengen, voor dat je het met water aanmaakt, anders krijg je klonten.
    succes
    hans
    beantwoord
  • Ik had zo'n zelfde verhaal. Poederglazuur zonder bereidingswijze. En ik heb het "aangemaakt" met water en behangplaksel. (dat had ik namelijk wél in huis en Tylose oid niet) Werkt ook prima. Inderdaad wel goed roeren i.v.m. klonten.
    beantwoord
  • tylose is een veredelde vorm van behangplaksel.
    beantwoord
  • Ah......Dat wist ik niet. Wel dat het goedkoper is.
    beantwoord
  • Wow.. wat een snelle reacties!! super

    Ik had al eens geprobeerd om dit te mengen met water, maar de glazuur blijft mat na afbakken..

    heeft iemand enig idee hoe dit kan?? volgens het etiket is het glansglazuur...
    beantwoord
  • Jose.
    Als je het etiket nog hebt, heb je dan ook nog de beschrijving???
    Daarop staat met welke glazuur je te maken hebt en hoe te handelen.
    Ik neem aan, dat je de gekregen glazuur zelf hebt aangemaakt.
    Ik lees: de glazuur blijft mat na het afbakken.
    Heb je al een aantal keren met deze glazuur gewerkt??

    Misschien kun je wat meer informatie geven, bijv.
    - op welke temperatuur je hebt gebakken en of er
    - eventueel iets is, wat veranderd is in het glazuur.....
    - zat er voldoende glazuur op het werkstuk.
    We krijgen dan wat meer inzicht en het zou dan kunnen dat je een antwoord krijgt, waar je iets mee kunt doen....
    Marrie.
    beantwoord
  • Het poeder zit in een zakje.. er staat op het etiket alleen welke kleur het is, de afbaktemperatuur en mat/glanzend.. verder niets.. helaas.. ook geen kleurnrs.

    Ik ben nogal van het.. ik probeer het eerst zelf en heb toen het glazuur aangemengd met water.. yoghurt dikte ongeveer. Vrij dik erop gesmeerd (op bisquit)
    ik heb (maar) twee proefstukjes met deze glazuur ingesmeerd, beide apart gebakken, verschillende diktes glazuur gemaakt. omdat beide keren het glazuur mat bleef ben ik op internet gaan zoeken en kwam zo hier terecht.. (moet toch maar eens een cursus gaan zoeken hier in de buurt..haha)

    bak temp 1025, een wat kortere opwarmtijd dan bij het afbakken van de klei, standaard glazuurprogramma op de oven eigenlijk. Volgens mij komt de oven bij keramikos vandaan en is hun eigen merk als ik me niet vergis.
    beantwoord
  • Je kan op www.ve-ka.nl een kleurenkaart downloaden of bestellen. En kijken of het opschrift van het zakje correspondeert met de omschrijving van ve-ka.
    Op de kartonnen verpakking staat volgens mij altijd het nummer.
    beantwoord
  • kun je kwastglazuren mengen?? ik heb nl een discussie met mijn collega. ik wil weer nieuwe glazuren bestellen en hij wil alleen primaire kleuren om zo alles te kunnen mengen..
    Dit kan toch niet met glazuur??
    beantwoord
  • Dag Jose,
    Het is inderdaad niet mogelijk om zoals je verf mengt glazuur te mengen.
    Bij verf worden nl alleen pigmenten gemengd en ontstaat daardoor de mengkleur.
    Bij glazuur reageren de stoffen tijdens het stookproces op elkaar waardoor de kleur ontstaat.

    Glazuur bij elkaar gooien en proefondervindelijk vaststellen wat voor kleur er uit komt is natuurlijk wel mogelijk.
    Als je een basisglazuur hebt waarin je met kleurpigmenten werkt dan kan je zelfs resultaten krijgen die lijken alsof je met verf aan het mengen bent.

    Je kan ook verrassingen (aangenaam of onaangenaam)krijgen. Voorbeeld: Wit van tinoxide wordt nl rose als er chroom bij in de buurt komt.
    groet, Hans

    beantwoord
  • Hallo Jose.
    Als we spreken over een mat/glanzend glazuur dan denk ik dat je nooit een super hoog-glans kunt verwachtten met deze kant en klare glazuur.
    Het zal er zo'n beetje tussenin zitten.
    Yoghurt dikte vind ik wat té dik om te kwasten en zéker om te spuiten.
    Ik heb de glazuren dunner dan yoghurt dikte.....
    De aardewerk glazuur van VEKA wordt tussen 1000 en 1060 graden gebakken.
    Zelf glazuur ik het op 1045 graden en 20 minuten pendelen op 1045 graden.

    Mijn ovens van keramikos ( ik heb ze ook) kunnen ook handmatig ingesteld worden je hoeft denk ik niet afhankelijk te zijn van het ingestelde glazuurprogramma.

    Marrie.

    beantwoord
  • Ik ben nu op mijn werk en heb even de zakjes erbij gepakt..

    Dit is wat er op staat: engobepoeder
    het is van keramikos en niet van Ve-Ka..

    Engobepoeder.. is dat weer iets anders?? is dat glanzend of mat.. dit staat niet op de verpakking..
    Dit staat alleen vermeld op de glazuur die wij al gebruikte van Botz..

    Wel tof dit forum! zo leer ik er weer bij!!
    Dit weekend ga ik naar het keramiekfestival Clay2day en volg daar wat workshops..
    beantwoord
  • Begin wel heel nieuwsgierig te worden naar wát voor werk je doet. Mag ik dat vragen?
    beantwoord
  • beste José,
    Engobepoeder, is geen glazuur. Engobe wil zeggen kleipoeder aangemaakt met water( eventueel ingekleurd met oxides/ of kleurpigmenten), waarmee je een tekening op een vaas kan maken of een pot geheel mee kan inkleuren. Voorbeeld de potten in Mexico. Daarover heen kan je een glazuur zetten om hem waterdicht te maken.
    Het is altijd mat. Een veredelde engobe is terra sigilata, die kan na het opbrengen met een zachte doek op gewreven worden, tot zeer glanzend.
    Het is heel leuk om hier mee te gaan experimenteren, veel succes ermee, groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Hallo Jose,
    Nog een kleine aanvulling. Engobe doe je op leerharde of droge ongebakken klei.
    Groetjes Let
    beantwoord
  • ik werk als aktiviteitenbegleider op een WWA (woon werk setting Autisme) met normaal en hoogbegaafde mensen met een vorm van autisme.
    Ik doe oa een gedeelte creatief waar onder keramiek..
    (ik heb van mijn hobbys mijn werk gemaakt.. haha)
    beantwoord
  • Geweldig toch als je hobby je werk is en andersom? Ik zou graag met je ruilen hoor. In dit geval....(jullie budget zal wel ernstig gelimiteerd zijn en glazuur is nu eenmaal niet goedkoop) is het misschien ook een idee om je "leerlingen" het werk met acrylverf te laten beschilderen. Dat kun je in elke kleur mengen die je hebben wil. Ik zou dan wel hoger stoken dan de "normale" biscuitstook. Hoe hoger je stookt, hoe dichter de klei tenslotte. (wel langzaam opvoeren) Het scheelt je 1 keer stoken en je werk wordt er toch wat steviger van. Én... het "zuigt" wat minder waardoor het makkelijker te beschilderen is. Wat ook wonderen doet is het gebakken werk behandelen met gevelimpregneer (van de bouwmarkt....niet echt goedkoop in aanschaf maar wel zuinig in gebruik) Dat zorgt er ook voor dat de klei minder "zuigt".
    beantwoord
  • Hoi,
    Ook ik geef even een reactie. Ik ben ook beginnende en het is inderdaad fijn dit forum. Misschien een tip voor jou. Ik heb een cursus gedaan in Swalmen bij Robbelien gegeven door Arjen Bakermans. Er komen meer van dit soort cursussen en voor 75 euro heb je een cursus van 2 ochtenden puur over kleur in keramiek. Ontzettend leerzaam en goed gegeven. Abboneer je op de nieuwsbroef van Robbelien en schrijf je in zodra het zover is. Een aanrader!
    Succes! Kim
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.