ALGEMEEN > Ovens > Kittec 66 9lus 230V en bakken op hoge temp

Ik heb een Kittec 66 plus oven op 230V.
Nu blijkt na twee jaar en één maal andere weerstanden geplaatst door de leverencier (Colpaert) dat deze oven onvoldoende goed is om meer dan 30 maal op 1240° te bakken.
Daar de kostprijs om deze weerstanden te vernieuwen betrekkelijk hoog is zoek ik een andere oplossing.
Mijn werkstukken voor buiten bakte ik op 1240° opdat ze vorstvrij zouden worden indien er geen water kan blijven instaan. Nu stel ik mij de vraag dat als ik ze eerst bak op 980°; ze dan glazuur en terug bak op bvb 1040° ze niet evengoed vorstbestendig zouden zijn.
Kan iemand mij hierbij helpen?
gevraagd

8 antwoorden

  • Geachte heer Roelandt,

    Waarschijnlijk heeft uw oven dunne spiralen een oplossing is deze door dikkere draad te vervangen.
    De oven is nu waarschijnlijk 2 1750 of 3x1200 watt,
    door deze te vervangen door 1x3600 watt als dat mogelijk is enzal de levensduur meerdermalen hoger zijn.
    U kunt met mij contact opnemen indien gewenst.

    johnschouren@obuelectrowarmte.nl

    Met Vriendelijke Groet,

    John Schouren.

    beantwoord
  • Het probleem is dat er nu al één element van 4000 Watt ingeplaatst is, en dat het ongeveer 30 beurten op 1240° is meeggegaan.
    De fabrikant laat weten dat de enige oplossing is ombouwen tot 380V.
    Ondanks dit staat nog altijd in hun rekklame dat de oven 1280° haalt......................
    beantwoord
  • Geachte heer Roelandt,

    Als de oven 30 x goed gebakken heeft kan het niet zijn
    dat de elementen vervangen moeten worden.

    Kijk een of er ergens grote kieren zijn waar energie verloren gaat dat kan namelijk ook een probleem zijn.

    Verder is mijn ervaring dat een oven van meer dan 40/45 liter op 230 volt moeilijk over de 1200 graden haalt.

    Als er geen mogelijk heid bestaat om naar krachtstroom te gaan kan mischien een fornuisaansluiting de uitkomst bieden.

    Met Vriendelijke Groet,

    John Schouren
    beantwoord
  • De fabrikant geeft zelf toe dat op 220V na 30x bakken op hoge temp. de elementen niet meer voldoen. (voor hoge temp.)
    Persoonlijk noem ik dit misleiding want in hun folders staat (nog altijd) dat mijn oven 1250° vlot haalt.
    Ze raden mij aan om over te schakelen naar 380V en willen mijn over herbouwen voor 400 euro.
    Dit heb ik dan maar aangenomen.
    beantwoord
  • In feite was mijn vraag of werkstukken gebakken en geglazuurd op 1040° ook de winter kunnen doorstaan indien er geen water kan blijven instaan.
    Ze staan wel onder invloed van regen en sneeuw.
    Kan een wekstuk gebakken op 1040° en geglazuurd ook waterdicht zijn voor in huis?
    beantwoord
  • Ik heb hier al járen een beeld in de tuin staan en daar mankeert nog niets aan. Maar het beeld is gebakken op 1150, dus wel wat hoger. En er kan absoluut geen water in. Ik denk dat het beste is het gewoon uit te proberen. Desnoods een paar dagen blootstellen aan water (voor mijn part meenemen onder de douche) en dan in de vriezer. Ligt misschien ook aan de klei hoor (dat weet ik dus niet) Aardewerkklei wordt dacht ik op die temperatuur dichter dan steengoedklei die over het alemeen hoger gebakken wordt. Maar iemand anders hier weet dat ongewtijfeld zeker (en ik dus niet)
    beantwoord
  • Geachte heer Roelandt,


    Wij bouwen al meer dan 25 jaar ovens en na 30 keer bakken doen wij nooit de elementen vervangen.
    Er zijn ovens die meer dan 10 jaar oud waar nog de zelfde elementen in zitten.
    Dus telkens na 30 keer vervangen ???????.

    Met Vriendelijke Groet,

    John Schouren.
    beantwoord
  • Gezien de structuur van aardewerk klei en glazuur kunnen er altijd haarscheurtjes ontstaan waardoor vocht in het werkstuk gaat zitten.
    Bij vorst zal het water gaan uitzetten en kunnen er schilfers afspringen.
    Een eenvoudige proef om te zien of er water in het werkstuk trekt is de klank.
    Pas gebakken zal het een heldere klank hebben als je erop tikt.
    Zit er vocht in zal het een doffe klank hebben.
    Het kan zijn dat er na een poosje pas haarscheurtjes ontstaan dus de proef niet te snel uitvoeren.

    Ervaring leert mij dat aardewerk nooit helemaal waterdicht is dus ook voor in huis is voorzichtigheid geboden

    suc6 Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.