ALGEMEEN > Klei - algemeen > Zwartbakkende klei

Hoewel ik doorgaans geen moeite heb met het zwartbakken van producten lijkt het me met mijn zwartbakkende klei maar niet te lukken. Het is fijne chamotte, max temp. 1140. Eerst gebakken op 1137 (ik heb helaas geen mooie computer en moet het met kegeltjes doen) en toen bleef het bruin. Dat was dus net een tikkie te laag....dacht ik. Maar ook op 1155 blijft het werk donkerbruin en benadert zwart niet eens. Heeft iemand ideeën hoe dit komt? Ik heb wel de neiging het nog een keer op 1200 te bakken...gewoon om te kijken wat er gebeurt maar ik vraag me af of de klei daar wel tegen kan. En het zou natuurlijk niet nodig moeten zijn bij een klei die max 1140 "mag" hebben en verkocht wordt als zwartbakkend.
gevraagd

14 antwoorden

  • Ja Carol, dat klopt.
    Ik heb het zelfde....
    Mijn klei wordt ook zwartbakkend genoemd en heeft de max. temperatuur van 1150.
    Ik ben tot 1100 graden gegaan en de werkstukken waren ook bij mij; donkerbruin.
    Daarna hoger gebakken en nog steeds dezelfde kleur.
    Mijn idee hierover is: door reducerend te stoken zou je een nog donkerder kleur kunnen bereiken.
    In een electrische oven is dit niet mogelijk.

    Ik ben dus ook benieuwd, hoe je bedoeld. dat je met het zwartbakken van producten doorgaans géén moeite hebt....

    Op 1200 graden bakken en boven de aanbevolen max. temperatuur gaan, raad ik je niet aan. De klei zou over kunnen gaan in een "smelt-traject" en mogelijk is dan de ramp niet te overzien.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • haha....Marrie, dan heb ik het over karbonades enzo....

    Ik vind het wel erg jammer als het niet zwart te bakken is in een elektrische oven. Ik had een bepaald doel ermee voor ogen. Ik hoop dus nog even dat er iemand met dé oplossing komt.
    beantwoord
  • Carol, is een raku stook misschien een idee??
    Je werkstuk wordt dan zo zwart als roet!!! (als het werkstuk tenminste niet heel klein is.....)
    Marrie.
    beantwoord
  • Ik heb alleen een elektrische oven. Plus een hoop boze buren, denk ik, mocht ik het in mijn hoofd halen hier raku te gaan stoken. En is het niet zo dat je dat roet er gewoon weer afwast? Of trekt dat dan echt in de klei.

    Ik zóu het in de open haard kunnen leggen, nee hoor grapje. Ik vind het gewoon erg jammer en kan me niet voorstellen dat het elektrisch gebakken niet zwart zou kunnen worden.
    beantwoord
  • Deze klei is gunstig als ondergrond voor een zwart glazuur of zwarte engobe,ook zou je kunnen denken aan een zwart pigment om de klei verder in te kleuren.
    Rob
    beantwoord
  • Heb maar gewoon even kontakt opgenomen met de leverancier. Die heeft tenslotte gitzwarte proefjes hangen. Men begon met te vertellen dat veel zwartbakkende klei vaak helemaal niet zwart wordt maar bruin blijft. Zij hebben echter van elke zwartbakkende klei écht zwarte proefjes hangen. Hun wél hartstikke zwarte proefje (van déze klei dus) is niet op de max.temp van 1140 gebakken maar op 1150. Mijn werk werd echter op 1155 gebakken maar werd nog steeds niet zwart. Zij hebben het proefje ook gewoon elektrisch gestookt en het zou volgens hen ook aan de plaats in de oven gelegen kunnen hebben. Nu heb ik niet zoveel plaats dus daar kan ik weinig aan doen. Ik kón proberen om het op 1170 te bakken maar daar heb ik de kegels niet voor en om voor 1 of 2 kegeltjes even naar Haarlem te rijden gaat me te ver. Ook gaven ze mij het advies om klei te proberen die tegen hogere temperaturen kan maar dat lijkt me weinig zinvol omdat dan volgens mij hetzelfde "probleem" blijft bestaan. Want ook deze klei wordt al-dan-niet pas zwart als het op de max.temperatuur wordt gebakken óf zoals hier, nog hoger. Dus, als ik weer es daar in de buurt ben (wat wel even kan duren) zal ik kegels halen van 1170 en jullie het resultaat laten weten.
    beantwoord
  • Carol,dit is zeker intressant en ik hoop dat je ons op de hoogte houdt van je proeven.Maar als het zo nauw luistert wat betreft de temperatuur kun je ook gebruik maken van een pyrometer.

    Wat ook verschil kan uit maken is het al of niet pendelen op de eindtemperatuur.

    Rob
    beantwoord
  • Ik heb helaas geen pyrometer en geen computer, alleen maar smeltkegeltjes. En ik weet niet precies wat pendelen is maar heb wel een vermoeden gaat dan volgens mij niet. Of zit ik er helemaal naast?
    beantwoord
  • Hallo Carol

    Probeer bij een volgende stook eens een proefje met zwartbakkende klei ingesmeerd met een soda oplossing.
    Wat soda oplossen in warm water en daar het proefje in dompelen of kwasten

    Frans
    beantwoord
  • En heb je het dan over gewone "keuken"soda, Frans?
    beantwoord
  • gewone (huis-tuin enkeuken)soda of gecalcineerde soda Carol. Maakt weing verschil.
    Frans
    beantwoord
  • Frans, Wat ik me afvroeg is die soda niet slecht voor de spiralen in de oven.Zoals zout (glazuur).
    Groet Marjo
    beantwoord
  • Natrium zit in bijna alle glazuren Marjo.
    Alleen zoutglazuur(nartiumcloride) wordt op een geheel andere manier aangebracht n.l. door verdamping waardoor ook de platen,spiralen enz als het ware worden geglazuurd.

    Frans
    beantwoord
  • Even een update. Heb inmiddels proefjes gebakken. Stooktemp.1165 graden. (terwijl de max.temp. van de klei volgens de verpakking 1140 is) En 2 proefjes ingesmeerd met soda.
    De proefjes ook op diverse hoogtes in de oven geplaatst. De klei blijft bruin, hoewel wel donkerder dan op lagere temperaturen. Ook de proefjes met soda blijven bruin maar zijn wél weer donkerder dan de andere. De plaats in de oven maakt weinig (althans voor mij geen) zichtbaar verschil. Maar zwart? Nee hoor.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.