ALGEMEEN > Diversen > smelttemperatuur knikkers

Weet iemand op welke temparatuur je knikkers kan laten smelten in de oven? Zo precies mogelijk alsjeblieft. Ik heb het namelijk nodig voor school. Fire
gevraagd

6 antwoorden

  • Dag Fire,
    Glas is een amorfe stof, dat heeft geen smeltpunt waar het van vast overgaat in vloeibaar.

    Naarmate het warmer wordt gaat het vloeibaar worden, eerst dik als stroop en als het nog warmer wordt is het vloeibaar als water.

    Wanneer je het op aardewerktemperatuur meebakt 1020 - 1040 graden Celsisus dan is het taai vloeibaar als honing.
    Wanneer je het op steengoed stookt 1240 -1280 dan is het dun vloeibaar als water.
    succes
    Hans
    beantwoord
  • Fire.
    Knikkers beginnen zacht te worden bij een temperatuur van 950 graden.
    Plaats je een knikker bovenop een peervormig werkstuk met een hoogte van 10 -15 cm. dan zal bij een temperatuur van 1100 graden het glas, de ovenplaat bereiken.
    Marrie.
    beantwoord
  • Fire,

    Kijk eens onder het hoofdje Glas, daar kun je een leuke discussie vinden over dit onderwerp.
    Groet,
    Hanneke
    beantwoord
  • Hi Fire,
    Denk er wel aan dat het "sterretje"binnenin de knikker tegenwoordig van plastic is. Dat smelt helemaal weg, dus die kleur is ook verdwenen. Als je hele oude knikkers kunt vinden dan werkt dit wel.
    Groetjes Tiny
    beantwoord
  • Dag Tiny,
    Dat klinkt me vreemd in de oren.
    Als je knikkers maakt moet het glas toch gesmolten zijn, dan zou het plastic toch ook smelten.
    groeten
    Hans
    beantwoord
  • Hallo Hans,
    Ja, dat begrijp ik. Hoe ze dat doen weet ik ook niet. Maar met oude knikkers (uit de jaren vijftig)behoud ik de kleur van het sterretje wel. Maar de knikkers die ik vorig jaar gekocht heb raken bij het stoken de kleur van het sterretje kwijt en houd ik alleen gesmolten glas over.
    De speelgoedwinkel vertelde mij over het plastic.
    groeten,
    Tiny
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.