ALGEMEEN > Gips > welke gips?

Ik maak mallen en gebruik dan elfenbeingips omdat deze zo hard is. Nu vraag ik mij af welke gips jullie gebruiken en wat daarvoor de prijs is. Bij welke leverancier halen jullie die gips ddan?
gevraagd

10 antwoorden

  • Hallo Marion.

    Ik gebruik modelleergips om mallen te maken.
    Te halen bij een doe-het-zelf zaak.
    Ik weet niet meer precies de kosten maar erg duur is het niet.
    Veel succes!
    Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Wat is modeleergips en waar haal je dit?
    MVG
    Hanneke
    beantwoord
  • Marion en Hanneke.

    Modeleergips of modelgips is fijner van structuur.
    Ik heb zelf een zak gekocht bij de doe het zelf zaak, Hanneke, zoals ik al beschreef.
    Om het wat nauwkeuriger aan te geven: in mijn geval heb ik het gips bij de HUBO gehaald.

    Ik heb voor jullie nog even gekeken en ik heb vorig jaar voor een zak van 25 kilo ruim € 10,-. betaald.
    Allebei de groetjes: Marrie.


    beantwoord
  • Marion en Hanneke,

    Zelf werk ik ook veel met gips en gebruik de volgende soorten:

    Alabaster gips van het met Krone gips verlrijgbaar bij o.a. Artie in Oss (8, 32 ex btw)

    Komet gips verkrijgbaar bij o.a. Silex in Den Bosch (7,83 ex btw)

    Dit zijn beide gipssoorten die niet heel hard zijn maar wel een fijne structuur hebben. Als j ehele harde gips wilt hebben kun je het beste kiezen voor Hartform gips, maar deze is vrij prijzig (14, 71 ex btw)

    Succes
    beantwoord
  • Mijn mening is, dat de gips ook weer niet té hard moet zijn.
    Aangezien deze vraag gaat om mallen, moet de klei niet vast blijven plakken aan de mal.
    Bij de hardere gips soorten laat de klei niet gemakkelijk los. Ik vind hartvorm gips daarom niet zo geschikt voor mallen als modelgips.
    De klei plakt binnen vrij korte tijd al vast.
    Het zou natuurlijk ook kunnen dat je bij hartvorm gips een andere verhouding moet gebruiken om een goede niet plakkende mal te krijgen.
    Heb jij daar ervaring mee Mieke??

    Wat is de inhoud van de zakken gips van Artie en Silex, om een duidelijk beeld van de prijs te krijgen??

    Groetjes: Marrie.


    beantwoord
  • Het ging in beide gevallen op 25 kg-verpakkingen.

    Ik werk zelf ook niet veel meer met Hartform gips omdat deze eigenlijk zo hard wordt dat hij moeilijk meer te bewerken valt. Bij deze gipssoort gebruik ik de mengverhouding 2,3 delen gips op 1 deel water. Je hebt dus veel meer gips nodig dus deze gipssoort is in verhouding echt veel duurder! Voordeel is wel dat de gips minder snel beschadigt dus voor een moedermal o.i.d. vind ik hem wel geschikt.

    groet,

    Mieke
    beantwoord
  • Ik heb nu diverse soorten gips staan en ga daar eens mee experimenteren.
    Heb zowel bouwmarktgips als hartformgips.
    In ieder geval bedankt voor jullie antwoorden.
    beantwoord
  • Hallo,

    Op de academie gebruiken wij alleen GYPROC A te verkrijgen bij bedrijven van bouwmaterialen.
    Ik zou je een adres kunnen geven, maar ik ben Belgische, dus daar heb je niet veel aan he. Ik betaal 5 euro voor een zak.

    Succes,
    Danny Boone
    beantwoord
  • hallo Marion
    ik las je vraag en zag een hele hoop antwoorden
    zelf maak ik al meer als 25 jaar modellen en gietvormen
    het gips dat je het beste kan gebruiken is vigo 60 en is te verkrijgen in zakken van 20 kg voor ongeveer €10,00 per zak en wel bij Joop Cock in bergschen hoek het adres staat in het blat klei

    groetjes
    Lucas

    www.goudsplateel.nl
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Vigo 60 is ook te koop bij de Hazelaar
    Zelf gebruik ik gips van Stoel van Klaveren (modelgips) Plastre de Paris .
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.