ALGEMEEN > Stoken > Porselein gasgestookt bakken.

Hallo Kleivrienden,
Zijn er hier ook mensen die porselein bakken maar dan gas/olie/hout gestookt en hiermee goede resultaten bereiken ??
En zo ja is dit proces dan ook goed te controleren door de temperatuur langzaam te kunnen laten oplopen per 100 graden bijvoorbeeld ??
Kun je een eindtemperatuur bereiken die hoog genoeg is ??
Zit te denken aan zelf een oven bouwen maar zou hier graag wat over willen weten voor ik zo'n duur boek koop.

Graag hoor ik jullie reacties.
Vriendelijke groet,
Piet
gevraagd

5 antwoorden

  • Hallo Piet,

    Zelf stook ik zacht porselein(paris,bone China,bell) elektrisch rond de 1200 c.
    Het harde porselein wordt(al eeuwen) rond de 1400 c gebakken, je komt dan al gauw uit op gas.

    Misschien kun je eens informeren bij Ed Knops die geeft eerdaags een demonstratie(raku)gasoven bouw.Je zal andere stenen/regelaar en isolatie nodig hebben voor 1400 c.Maar alles is gewoon los te koop.

    Rob
    beantwoord
  • Piet,

    Ik stook al jaren als hobby in zelfbouw hout- en gasovens, ook porcelein. 1300 graden. Geen probleem en ik let er zeker niet op of het wel per 100 graden per wat? oploopt. Als je eens wilt kijken, moet je even mailen naar bert@duckmail.nl.

    Groeten, Bert
    beantwoord
  • Overigens, hoezo dure boeken? Het boek dat hiernaast wordt aangeboden, Kiln Construction van Joe Finch, staat op Amazon al vanaf 6 Engelse ponden...
    beantwoord

  • Hallo Rob en Bert,

    Bedankt voor jullie antwoorden ik ga er over nadenken wat ik het beste kan doen electrisch of gasstoken.

    Veel succes met klei !!

    Vriendelijke groet,

    Piet

    beantwoord
  • Piet,
    Ik heb dat boek van Joe Finch inmiddels uit Engeland binnengekregen. Als je dit of andere overbouw-boeken wilt inzien: bert@duckmail.nl
    Groeten, Bert
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.