ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > bone china

Al enige tijd ben ik aan het experimenteren met bone china gietklei. Ik maak kleine, dunne kopjes (10 cm hoog, diameter 5 cm). Ik laat de klei ongeveer 15 seconden in de mal voor ik hem er weer uitgiet waardoor de kopjes mooi dunwandig worden.
Tot en met de biscuitstook is er niks aan de hand, maar met het glazuren gaat het steeds mis. Meer dan de helft van de kopjes gaat al tijdens de glazuurstook kapot en van wat er nog over blijft exploderen er een aantal zelfs een aantal dagen na de stook. Zelf denk dat het komt doordat het glazuur aan de binnenkant in de onderrand kruipt en dat bij het afkoelproces zoveel spanning in het materiaal komt dat de kopjes breken. Is dit aannemelijk of heeft iemand een ander idee waar dit aan ligt? Alvast bedankt voor jullie reacties!
Bijlagen:
gevraagd

8 antwoorden

• Als bijlage nog een doorsnede van het kopje
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Bak je de bisquit hoger dan de glazuurbrand?
    Doorgaans is de bisquit op 1250 graden gebakken en de glazuur op 1080 graden.
    Zit de glazuur niet te dik op de bekertjes?

Frans
    beantwoord
  • Nee, ik bak bisquit op 960 graden en glazuur op 1260 graden. Wat is de reden om bisquit zo hoog te bakken?

Ik glazuur de bekertjes van binnen door ze vol te gieten met glazuur en dit weer uit te gieten. Tot nu toe lukt het me nog niet om het dunner te krijgen zonder dat er 'kale plekken' ontstaan. Van buiten spuit ik meestal.
    beantwoord
  • hoog bisquit bakken en laag glazuren is de normale werkwijze bij "bone china"

kijk hier maar eens:

http://www.howstuffworks.com/lenox.htm

erg leerzaam ondanks dat ze de werkwijze in een grote fabriek beschrijven

Frans
    beantwoord
  • Wow, dat is een interessant verhaal. Bedankt voor de tip!

Mieke
    beantwoord
  • Hallo Mieke,

Interessant om het verhaal van Frans en jou te volgen. Ik zou het leuk vinden om, als je dit advies van biscuitstook en glazuurstook opgevolgd hebt, te horen en te zien hoe het gegaan is.
    Ik hoop dat het nu goed gaat! Succes!

Groetjes Let.
    beantwoord
  • Het is een tijdje geleden dat dit onderwerp actueel was maar ik heb nu wel een goed resultaat. Bisquit bakken op 1260 graden en dan glazuren op 1060 graden gaat perfect!

Bedankt voor de tips!

beantwoord
  • Fijn dat het nu wel goed gaat Mieke.
    en bedankt voor de reactie daar hebben andere mensen ook weer iets aan.

Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.