ALGEMEEN > Ovens > zelf oven bouwen

Ben van plan om volgend voorjaar buiten een oven te bouwen, gestookt op diesel of gas. Heeft er iemand goeie tips of boektitel waar ik e.e.a in kan vinden?
hartelijk dank, Marian
gevraagd

7 antwoorden

  • hoi ik ben een keramist uit izegem west-vlaanderen. ben zelf al een 10tal jaar met keramiek bezig en dit voorjaar heb ik zlf een oven gebouwd. ik stook met 2 venturiebrandersen propaangas daar ik een temperatuur van 1300°c moet kunnen halen. ik heb de oven gebouwd naar een eigen ontwerp.indien je specifieke vragen hebt wil ik wel proberen om je te helpen.
    groeten geert
    beantwoord
  • Hallo Marian,

    In het volgende boek staat heel veel over ovens, vooral houtovens, maar ook over gasovens.

    Pfannkuche, Bernd, Handbuch der Keramikbrennöfen. ISBN 3-936489-04-1. Ik heb het bij Keramikos in Haarlem gekocht.

    Voor meer keramiekboeken zie ook mijn website
    http://web.inter.nl/hcc/gl.theunissen/

    Groet,
    Geert
    beantwoord
  • Als je informatie begint te verzamelen zal je wel stuiten op de naam van Peter Olsen en zijn 'Kiln Book'. Het wordt overal aangeraden, en terecht! Hierin kan je veel waardevolle informatie vinden over gelijk welk type oven je wilt bouwen. Ik heb het enkel in het engels gevonden maar het is goed leesbaar. Enkele technische termen moeten natuurlijk wel overwonnen worden.
    Het enige nadeel is dat alle maten in inches en dergelijke zijn opgenomen. Dat vraag wat rekenwerk maar op het net vind je wel enkele handige omreken machines.
    Voor branders en informatie hierover kan je terecht bij 'ward burner systems' op het net: www.wardburner.com Dit bedrijf heeft een heel interessante website. Ga zeker kijken naar 'clay times technical articles' als je vragen hebt over branders is dit een goede informatiebron.
    veel succes
    groeten evelien
    beantwoord
  • hallo, ik zie dat er sprake is van een zeker Marie Paul Verplancken in Lokeren. Kan ik daar eventueel een telefoon of mailadres van krijgen want ik ben net stenen aan het verzamelen om een eigen gasoven te maken. Groetjes Hugo
    beantwoord
  • Is er iemand die mij kan helpen om een oven te bouwen? Stenen kopen en branders dat is geen probleem, ook heb ik plannen uit een goed boek, Fred Olsens' The Kiln Book'.

    Graag zou ik eraan beginnen, kan iemand mij adressen geven van mensen die dit graag zouden doen en kunnen lassen voor de buitenconstructie.

    Graag een reactie aub, niet allemaal tegelijk ;-)
    beantwoord
  • Hoi,

    Ik heb gebouwd aan een gasoven, type downdraft. is voor 3/4 klaar. De oven is "gemetseld " met speciale vuuraste cement en stenen type JM 24, die met gemak 1400 graden kunne hebben (JM 24 staat voor 2400 graden fahrenheit). Ik kan je foto's toesturen en wil je adviseren met t afbouwen. De oven staat mij in de eg en moet weg. Vor € 600,- mag je hem hebben, incl. restenat stenen en 20 lter vuurvaste cement. Je mag ook komen kijken! Graag zelfs.

    Bel me ma, o6-22227390 . info@kunstatelierdemuze.nl

    Godfried Dols
    beantwoord
  • Voor een gasoven is het goed mogelijk om zonder specie te werken. Als het toch moet om bijv. kleine ongelijkheden weg te werken, gebruik dan een steengoedklei-zandmengsel. Zo'n voeg wordt gewoon meegebakken en is later te verwijderen.
    Je hoeft niet perse te lassen. Je kunt de hoeklijnen ook met kettingen en daartussen draadspanners vastzetten. Je kunt bij een kleine oven ook draadeinden met bouten gebruiken. Zie www.vrijetijdspottenbakker.nl.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.