ALGEMEEN > Techniek > engobe

Na het bakken op 1180 graden loopt de zwarte engobe,andere engobes niet terwijl ik dezelfde transparant glazuur gebruik.
In de zwarte engobe zitten de oxydes mangaan, ijzer, cobalt.
Is er een middel om dit te voorkomen, zodat de engobe niet gaat lopen?
Prema


2 antwoorden

  • Hallo Prema,
    Indien je probleem met de zwarte engobe nog niet is opgelost, hier een middeltje:
    Om een zwart-zwart engobe te verkrijgen moet je er wel veel van dat mangaan,ijzer en cobalt in stoppen. Nou zijn dat wel allemaal basevormende oxides die het smelten bevorderen. Om dit tegen te gaan moet je er meer amphoteren en zuren bijvoegen in de vorm van kaolien en kwarts ( of zirkoon ). Gezien je geen samenstelling geeft moet ik wat blind gokken. Probeer eens met 1 deel kaolien en 1 deel kwarts, samen 20% toevoegen aan de aangemaakte engobe. Als je meer gaat toevoegen zal dit ten koste van de kleur zijn. Je kan ook eens proberen via een instant-color 'zwart' ipv. de rauwe oxides. Gebruik dan als basis uw klei en voeg er +/- kwarts of zirkoon aan toe als tegengewicht van de "bodystain".
    beantwoord
  • Mijn probleem is opgelost.
    De samenstelling van de engobe bevat o.a. mangaan, ijzer, cobalt welke het smelten bevorderen.
    Breng ik een transparant glazuur met de hand op dan gaat hij lopen.
    Spuit ik, dan is er niets aan de hand.
    Het is een prachtig. zwarte engobe
    Dankjewel voor je bericht.
    Prema
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.