ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > fritte in sinterengobe

hallo,

ik maak mijn sinterengobe zelf. Ball clay, fritte(lithiumcarbonaat) en een oxide.(bijv. koperoxide)
ik wilde graag weten of dat als ik een andere fritte zou gebruiken het eind resultaat een andere kleur zou zijn. kortom of de fritte de kleur van de oxide beivloed.


groeten, bonita
gevraagd

5 antwoorden

  • Even voor de goede orde Lithiumcarbonaat is geen fritte Bonita.
    Een fritte is een samenstelling van in water oplosbare smeltmiddelen en heel vaak kwarts soms ook ingekleurd.
    Als je een zinkrijke fritte zou gebruiken is het mogelijk dat de kleur(in jouw geval met koperoxyde) omslaat van groen naar blauw/groen.
    Met dezelfde fritte en chroom als kleurmiddel gaat de kleur van chroomgroen naar bruin.
    Zo zijn er wel meer mogelijkheden.
    Normaal gesproken gebruik je een kleurloze fritte in sinterengobe en zal de kleur nauwelijks worden be invloed.
    testen is altijd een mogelijkheid om te zien wat het resultaat zal zijn.

    Frans

    beantwoord
  • beste frans dank voor je snelle antwoord. maar wat is een goed in sinterengobes te gebruiken kleurloze fritte.
    ik gebruik de engobe waterdun zodat de kleihuid goed te zien blijft, dus glans hoeft niet.

    groeten, bonita

    wat vind jij een goede samen stelling voor een sinterengobe?

    bij voorbaat dank.
    beantwoord
  • Ik gebruik doorgaans onze gietkleipoeder met 20% nepheline syenite als sinterengobe eventueel met wat fritte 2495 als het wat meer glans moet zijn.
    We bakken op 1260 graden

    Frans
    beantwoord
  • beste frans,

    hartelijk dank voor je snelle reactie, ik ga het proberen.

    gr bonita
    beantwoord
  • Hallo Bonita,

    als je lager wilt stoken kun je
    70% kleipoeder
    15% fritte
    en 15% molochiet of gecalcineerde kaolien
    als recept gebruiken.
    Op 1020 graden blijft dit al goed zitten.

    De kleur van sommige oxides (bijv koperoxide)
    is met een loodfritte anders als met een alkalische fritte

    succes

    Jose
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.