ALGEMEEN > Stoken > foliestoken.

Een paar jaar terug heb ik een klein raku oventje gekregen, (gemaakt van een olievat) die ik tot op heden nog nooit heb gebruikt.
Vandaag wide ik een folie stook doen, dus weinig werkstukjes en snel klaar...en daar kon ik dit oventje mooi voor gebruiken.
Tot 780 graden gestookt en rond 600 graden wordt dit oventje aan de binnenkant helemaal zwart.
Dat maakt het moeilijker om te zien, door de schoorsteen, wát er nu binnen in de oven gebeurt.....
Bovendien kwam er een behoorlijke geur van afgewerkt gas vrij.
Wat is er fout aan de ovenbouw, want ik zie er verder niets aan behalve dat ik bij mijn eigen grotere raku oven de schoorsteen in het midden heb en bij de deze kleine zit de schoorsteen aan de kant van het deksel....

Ondanks de zwarte ovendeken is de foliestook goed gelukt!!

Marrie.





gevraagd

7 antwoorden

  • beste Marrie J stook je met gas of met hout ? en hoe groot zijn de gaten in je oven inlaat en schouw het schouwgat moet minstens 10cm doormeter hebben en bij gasstook het inlaatgat ook 10cm mvg Dirk
    beantwoord
  • Dirk, ik stook met gas.
    Mijn grote raku oven heeft gaten van 9 cm. doorsnee.
    Is nooit een probleem geweest.
    Deze kleine heeft inderdaad een doorsnee van 7 cm.
    Nu heb ik ook nog gedacht dat ik mogelijk een té grote ovenplaat er in heb gezet....
    Ik denk dat ik een ruimte van 5 cm rondom over had tussen ovenplaat en deken. Dat is natuurlijk ook niet erg veel geweest.
    Weet jij dan ook, wat de verklaring is, van het zwart worden van binnenkant oven??
    Groetjes: Marrie.




    beantwoord
  • hallo Marrie J
    ik denk doordat het uitlaatgat van de oven niet groot genoeg is je te veel reduktie in de oven hebt vandaar het zwart worden van de oven ik denk ook dat het niets te maken heeft met de ovenplaat .Maar als je stookt in je oven komt de vlam dan uit het schouwgat? dit wijst op reduktie.mvg Dirk
    beantwoord
  • Dirk: er kwam absoluut geen vlam uit het schoorsteengat.
    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Heb je het oventje alweer eens gestookt Marrie?
    Het lijkt erop dat er vocht enz. in het oventje zat en vandaar de zwarte deken bij een tweede keer stoken zou het zwart dan weg moeten zijn.
    Misschien is het raadzaam om je oventje wat hoger dan normaal op te stoken om het zwart van de deken helemaal te verbranden.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans.
    Nee, ik heb het oventje nog niet weer gebruikt.
    Ik wilde dit oventje eigenlijk ook alleen gebruiken voor foliestook en misschien eventueel in de toekomst voor sulfaten?? Dat weet ik nog niet.
    Vocht zou heel goed mogelijk kunnen zijn want het oventje stond in een schuurtje. Daarnaast is het oventje dus lange tijd niet gebruikt.
    Ik heb ook al gedacht dat het oventje bij een eventuele volgende stook, wel weer schoon zal branden.
    Ik was gewoon heel benieuwd wat de oorzaak is van het zwart worden van de deken, omdat het zo lastig kijken was. Je kijkt dan heel erg donker de oven in en je verliest daardoor de controle over het werkstuk wat in folie verpakt is.
    Om één werkstukje zaten een paar kleine bladeren en om het andere werkstukje, stof van zaagsel, gelijmd met behanglijm aan het folie.
    Ik heb zelf aangenomen dat de verbranding van dit materiaal geen invloed zou kunnen hebben op het zwart worden van de deken.
    Hoe denk jij daar over??
    In ieder geval bedankt voor het meedenken en dat geldt natuurlijk ook voor Dirk.
    Groetjes: Marrie.







    beantwoord
  • Ik denk ook niet dat een zo kleine hoeveelheid organische stoffen de hele deken kunnen zwart kleuren Marrie.

    Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.