ALGEMEEN > Klei - algemeen > Marmereffect

Wie kan me laten weten of het mogelijk is diverse kleuren klei zodanig te mengen in een strengenpers dat toch het 'marmereffect' behouden blijft?
gevraagd

6 antwoorden

  • Dag Arthur,

    Een strengenpers met een enkele worm mengt niet optimaal. Als je er stukken klei (1 a 2 kg per kleur)ingooit van verschillende kleuren dan krijg je een marmer effect.
    De surpriezeklei van vingerling werd op die wijze gemaakt.
    Hoe groter de uitstroomopening van de strenpers hoe beter, de buitenste laag is meestal het best gemengd.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Dag Hans,

    Dank voor je reactie.

    Tijdens m'n studie heb ik er wel zo'n strengenpers gebruikt maar dat is lang geleden en toen was het de bedoeling dat er een homogene massa ontstond. Nu wil ik dat juist niet.

    Wat ik nu met de hand doe, maar overweeg met zo'n strengenpers te gaan doen, is het mengen van verschillende kleuren klei, en resten klei van een vorig werkstuk. Het gaat dan om 20 tot 40kg klei die ik per keer meng voor een nieuw beeld. Vooral door die oude, wat drogere stukken is het mengen zwaar maar het resultaat is zeer naar mijn zin: het geeft klei(-plakken) met allerlei kleurnuances en verschillende texturen (o.a. door die wat drogere stukken.)
    Wat ik van zo'n strengenpers hoop, is dat zo'n resultaat ook bereikt kan worden. Dus niet in een keer een goed gemengde, homogene kleimassa.
    Als dat, naar jouw mening/ervaring, vanzelf gebeurd met een strengenpers zou me dat zeer verheugen en m'n werk verlichten.

    Vriendelijke groet,
    Arthur Meijer

    P.s. Voor een indruk van mijn werk kijkt op: www.arthurmeijer.nl

    beantwoord
  • Dag Arthur,

    Als je een strengpers met een enkelvoudige worm hebt en je gooit er verschillende soorten klei in van gemengde hardheden erin dan zal het resultaat na een keer mengen zeker niet homogeen zijn.
    Ik verwacht dat de buitenkant van de streng het meest homogeen eruitzal zien, de kern het minst gemengd.

    Bij extreme hardheidverschillen krijg je dat het zacht door het hard heenglijdt en zelfs de streng niet meer intact blijft.
    Dogs ears een vakterm voor een schubachtige structuur zullen zeker ook ontstaan.

    Het zal toch vooral experimenteel zijn wat er uit komt.
    Begin jaren 90 heb ik in Den bosch een expositie gezien waar een kunstanaar op die manier gemixte strengen maakte die gedroogd/"gebakken" werden onder een doucheverwarming.
    Helaas is de naam van de kunstenaar me ontschoten.
    De expositieruimte bestaat niet meer.

    succes
    Hans
    beantwoord
  • Dag Arthur
    wij hebben er op de academie met geexperimenteert je neemt 2 klompen klei van verschillende kleur en die wikkel je in een vochtige doek dan steek je ze in een afgesloten emmer minstens 3dagen dan is de vochtigheid van beide gelijk dan snij je van elk een stuk en kneed appart goed door dan sla je met een zeer harde smak de 2 hompen ineen en dit kan meteen op de schijf want met het centerren kneed je ook nog .Dit kan ook met 3 en 4 kleuren mvg Dirk
    beantwoord
  • foto
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dag Dirk,

    Dank voor je reactie.
    Ik maak beelden van plakken klei. Voor grotere beelden (+ 90cm) zoals die van de afbeedling meng ik ruim 35kg. Zoals ik schreef meng ik verse klei en +/- droge resten (van beelden) nu met de hand, maar begin daar genoeg van te krijgen.
    Vandaar mijn nieuwsgierigheid naar de mengresultaten van een strengenpers.
    Mvg Arthur
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.