ALGEMEEN > Terra sigillata > Werkwijze Terra sigillata?

Kan er mij iemand de werkwijze met terra sigilata
uitleggen a.u.b.
Bij voorbaat hartelijk bedankt

5 antwoorden

  • Hoi,
    Ik neem aan dat je weet wat terra sigillata is.
    Het is oorspronkelijk uit bezinksel van ijzerhoudende klei gemaakte engobe dat op de leerharde scherf wordt aangebracht en dat met verschillende kleurstoffen verder ingekleurd kan worden en ook in verschillende lagen kan worden aangebracht en op een temperatuur van ongeveer 950 graden celcius gebakken.

    Ik heb een recept gevonden in een van mijn boeken
    nl: Handboek voor de pottenbakker van Kenneth Clark dat luid als volgt:

    3500 cl water 7.5 gram natrium hexametafosfaat
    1500 gram droge witte ball-clay

    Meng de klei door het water en voeg er het natrium aan toe (eerst met de vijzel fijnmaken.)
    goed doorroeren en het mengsel 48 uur laten staan.
    Giet het overtollige water af en schenk de rest van het mengsel in een andere schaal.De harde laag klei die zich op de bodem heeft vastgezet kan weggegooid worden.Roer de kleislib goed doorelkaar en voeg er een klein stukje calciumchloride bij.Als dit is opgelost is de slib klaar voor gebruik.
    Je kan ook andere kleisoorten gebruiken zoals roodbakkende westerwalder of albany slib enz.
    Om de juiste afstook temperatuur vast te stellen is het raadzaam dit met proefplaatjes te proberen om uit te vinden wanneer de terra sigillata haar zijdeglans verliest.

    Ik hoop dat je hier iets aan hebt. Frans
    beantwoord
  • Hartelijk bedankt voor uw responce
    Groetjes
    beantwoord
  • Terra Sigillata betekent "Verzegelde Aarde"

    Dit recept komt uit het boekje van Margot Spiegel-Kramer die zeer veel ervaring heeft met primitief stoken.
    700 gr. (liefst gedestilleerd) water
    300 gr. gele kleipoeder (of Ballclay voor witte Terra Siggilata)
    1 eetlepel Calgon (waterontharder)

    Los de Calgon op in heet water, meng alles goed in een mixer je ziet dan een witachtig wat schuimend mengsel. Voeg kleine hoeveelheden kleipoeder toe tot alles door het water is opgenomen. Blijf nog even goed doorroeren. De Calgon zorgt ervoor dat de kleideeltjes splitsen en dat alleen de allerfijnste aan de bovenkant drijven. Enkele keren goed zeven (bv. door nylonkous) Gie het mengsel dan in een doorzichtige glazen pot. Laat dit 2 dagen op een rustige plek staan. Er hebben zich dan 3 lagen gevormd. De bovenste is helder water daarna volgt de Terra Sigillata, de onderste is drab en onbruikbaar.

    Het bovenste water kun je voorzichtig afzuigen met bv. een ringeloor. Dan het slib opzuigen tot de drab. Mix het overgebleven slib goed en laat weer een paar dagen staan, Hevel het water af en gied heel rustig de bovenste laag van het slib in een andere pot, totdat je een dikke donkere onderlaag ziet dan stoppen met overhevelen. Laat het overgegoten mensen weer een paar dagen rusten en herhaal alles nog een keer. Het "zaksel" kun je weggooien.

    De "witte" terra Sigillata kun je evt. kleuren met oxydes en body stains. Experimenteer hier zelf mee, maar doe niet teveel.
    De terra Sigillata moet zeer dun zijn en bij het opbrengen op je werkstuk zorgen dat je niet met de vingers (i.v.m. zweet etc.) het werkstuk aanraakt dus je werkstuk in een doek vasthouden.
    Breng de terra sigillata aan (niet te grote oppervlakten tegelijk) en laat even! drogen wrijf dan met een doek over het werk, het zal onmiddellijk glanzen.

    Ik kan je het boekje van Margot zeer aanraden het ISBN nummer is 90-72766-05-9A het boekje heet "De aarde spreekt en sprekend vuur".

    Het is een heel proces maar het resultaat mag er zijn, veel succes!
    beantwoord
  • Jeannette,waar is dit boekje te koop van margot spiegel?
    beantwoord
  • De meeste leveranciers voor pottenbakkersbenodigdheden hebben ook een boekafdeling. Kijk voor adressen in de rubriek commerciĆ«le adverteerders: http://www.klei.nl/links/adverteerders.aspx
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.