ALGEMEEN > Ovens > Stookschema's

Ik heb een oude Economy Super van het Keramisch Instituut. Zo te zien werkt hij nog prima, ik heb alleen problemen bij het biscuit bakken van boetseerwerk. Er zijn al meerdere werkstukken uit elkaar gesprongen. De oven heeft geen temperatuurmeting, alleen een regelknop met 5 standen.

Ik gebruik nu het volgende schema:
1 uur stand 1/2
1 uur stand 1
2 uur stand 1 1/2
2 uur stand 2
en vervolgens in stappen van 1/2 per uur door tot vol vermogen. Helaas met weer een gesprongen beeld tot gevolg...

Heeft iemand ervaring met dit soort ovens en een beter stookschema?
gevraagd

3 antwoorden

  • Hallo Peter,
    ik heb dezelfde oven en heb nog nooit gesprongen stukken gehad. Ik neem aan dat jouw gebakken stukken volledig droog zijn. Aan de zijkant van de oven zit er een kijkgat en dat moet open tot alle "restvocht" uit je werk verdampt is. Je kan dit controleren door een spiegeltje of een stukje glas of een lepel voor het kijkgat te houden- wanneer het geen damp vertoont dan mag het kijkgat dicht. Dit kijkgat kan je ook gebruiken om eventueel een pyrometer in te steken zodat je het stookproces goed kan volgen.
    Ik stook:
    1 u. op stand 1/2 - 90°
    1 u. op stand 1 - 160°
    1/2 u. op stand 1,5 - 190°
    1/2 u. op stand 2 - 230°
    1u. op stand 3 - 350°
    1u1/2 op stan 3,5 - 485°
    1/4 u. op stand 4 - 529°
    en verder op stand 5 tot de eindtemperatuur.
    Dit is een voorbeeld van een biscuitstook.
    Ik controleer de temperatuur steeds met een pyrometer en het stookproces ziet er steeds verschillend uit, afhankelijk van welke werkstukken ik bak.
    Ik hoop dat je hier iets aan hebt.
    Groetjes,

    Ingrid
    beantwoord
  • Peter,
    Breuk bij biscuit-stook is meestal een vochtprobleem. Te dikke onderdelen van je werk in combinatie met vocht dat bijv. door een te dichte structuur van de klei (weinig tot geen chamotte) niet snel genoeg kan ontsnappen en stoom wordt in het materiaal. Ook in een werkstuk dat droog lijkt, zit nog altijd veel vocht, o.a. afhankelijk van de vochtigheid van de omgeving. Toen ik nog electrisch stookte, had ik de eerste 150 graden altijd het deksel of de deur een stukje open en je staat er van te kijken hoe nat het daar dan wordt. Met een gas- of houtoven ontsnapt het vocht met de rookgassen mee en valt dat niet zo op.
    M.a.w. misschien langer drogen, voordrogen op een hete oven of gewoon de eerste 200 graden nog langzamer opstoken.
    beantwoord
  • In mijn vorige reactie bedoel ik "ongebakken stukken" in plaats van "gebakken stukken".
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.