ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuur met lavendel-as

Vraag: kent iemand een glazuur waarin lavendelas kan worden verwerkt. bedankt
gevraagd

3 antwoorden

• Dit zal telkens anders zijn. Dus even testen op hoge temperatuur 1250 - 1280 graden, want houtas smelt op hoge temperatuur.
    As: 40 gram, Kaliveldspaat: 40 gram, Krijt: 20 gram
    of
    As: 35 gram, Kaliveldspaat: 35 gram, Kaolien: 25 gram, Klei: 5 gram
    of
    wat ik eens heb gedaan: as gelegd, daarna erboven een glazuur dat ik reeds heb, een basisglazuur om boven oxides te leggen, en dat was heel mooi, dat was wel op porcelein.
    Laat je eens iets zien of weten of het is gelukt, soms geven die asglazuren een dof poederachtig glazuur, ik ben ook altijd benieuwd naar het resultaat.
    beantwoord
  • Beste Liliane,
    ik ga het zeker uitproberen. Nog even geduld want we zijn nog volop lavendel aan het verzamelen....
    in elk geval bedankt voor de reactie
    vriendelijke groeten,
    beantwoord
  • Asglazuren worden toegepast bij steengoed of porselein (dus hoge temperatuur).
    Een manier om assen te prepareren is de as te zeven met een zeef met grote mazen (maat 50 bijv.) om alle organische materiaal te scheiden. Het wassen van assen vind ik persoonlijk nogal bewerkelijk en niet zo prettig.
    Gezeefde assen mengen met een smeltmiddel (bijv. veldspaat) werkt goed.
    Twee formules voor asglazuur:
    1) 50 gr veldspaat en 50 gr assen
    2) 40 gr veldspaat, 20 gr witte klei (of kaolien) en 40 gr assen.
    Maak eerst een proef met as en alleen veldspaat en daarna een met veldspaat en wite klei of kaolien.
    Stoken op circa 1250 gr. C.
    Om dekkende glazuren te krijgen moet je ongeveer 10-15% opaakmakers (tin, zirkonium, titanium of rutiel) toevoegen. Deze zorgen ook voor kleur.
    Om andere kleuren te verkrijgen, voeg je metaaloxiden of industriƫle pigmenten toe.
    Ik heb zelf proeven gedaan met as van fruitbomen en eikenhout met toevoeging van tin en rutiel. Het resultaat was niet slecht. Proefjes met oxiden en/of pigmenten moet ik nog stoken.
    Succes, Yoka
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.