ALGEMEEN > Urnen > inhoud urn bepalen

Weet iemand hoe men de inhoud van een urn bepaald?
Ik zou graag urnen maken voor huisdieren en later evt voor een mens maar durf er nu niet aan omdat ik bang ben dat zo'n urn "niet past".
Groetjes Sonja
urn
gevraagd

5 antwoorden

  • Dag Sonja,

    De hoeveelheid as van een mens bedraagt gemiddeld 3 liter.
    De crematroria leveren deze as af in een metalen of plastic asbus.
    De afmetingen zijn bijna uniform.
    Hoogte 23 cm doorsnee 17 cm.
    Je kan dus urnen maken zonder asbus, dan moet je de as overzetten of je maakt urnen waar de asbus in past.
    De laatste zijn dus een stuk groter.

    Voor dieren moet je kijken naar het lichaamsgewicht en dan inschatten hoeveel as dat oplevert.
    (mens 75 kg = 3 liter, hond 10 kg is dus 10/75 van 3 liter)

    excuses voor deze koude zakelijke opsomming van feiten, dit is echter de informatie die je nodig hebt.

    In alle contacten met nabestaanden is respect een noodzaak.

    ik hoop dat je hiermee vooruit kunt
    Hans
    beantwoord
  • Beste Hans,

    Geen excuses nodig want deze infomatie had ik inderdaad echt nodig.Nog bedankt !

    Groetjes Sonja Deckers
    beantwoord
  • Hallo Sonja,
    Naast Hans heb ik nog een aanvullende opmerking. Vooral als je een vrije vorm maakt is het vooraf lastig te bepalen wat de inhoud gaat worden. Ik heb daar zelf een trucje voor. Als je een vormpje op schaal en massief maakt kun je dit wegen. Het soortelijk gewicht van natte klei ongeveer 2. Je kunt zo de inhoud van de vorm bepalen. Als je het vormpje 2 keer zo groot maakt wordt de inhoud 2x2x2=8 keer zo veel. Met wat uitproberen kun je uitvinden met welke factor het modelletje moet worden vergroot om de gewenste inhoud te verkrijgen. Je moet dan nog wel rekening houden met het feit dat de urn zelf nog ruimte in neemt en dat het werkstuk nog zal krimpen bij drogen en stoken (bij 10% totaalkrimp: globaal 73% van de natte inhoud). Heb je daar iets aan?
    met groet van Michel www.michelkuipers.nl
    beantwoord
  • Zeker heb ik er iets aan ?Komt als nota zeker in mijn boekje erbij want van iedereen leer je weer bij.Het lijkt mij even wat reken- en denkwerk maar ik kom er wel uit .

    Groetjes Sonja

    PS leuke site en geweldige werken maak je !!
    beantwoord
  • Ook een mooie website voor goede voorbeelden in
    http://www.urnen.nl
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.