ALGEMEEN > Raku, Naked raku, Pitfire > instelling brander Roderveld piramideoven

Ik heb vandaag voor het eerst raku met een piramideoven gestookt. Alle onderdelen zijn origineel van Roderveld, doch er zat geen handleiding bij ivm instelling brander.
Gezien we op internet een tekening gevonden hadden van de bovenzijde van de brandermond die in hoogte gelijk kwam met de opening van de oven, hebben we een plankje onder de brander geplaatst.
De gebruikte glazuur kwam van Silex ( blauwe rakuglazuur en groene rakuglazuur).
Het resultaat is als volgt : de groene glazuur is rood-bruin geworden, de blauwe glazuur donkerbruin. Bij geen enkel stuk is enige cracquelé zichtbaar. Ik veronderstel dus dat we reducerend gestookt hebben..
Mijn vragen : hoe moet de brander juist geplaatst worden ? (welke hoogte onder de opening in de vloer van de oven)? De luchttoevoer kan voor het mondstuk van de brander aangepast worden. Hoe staat dit het best? Welke druk wordt best gebruikt? Hoe regel je best de gastoevoer : via de druk of aan het mondstuk?
alvast bedankt voor tips
Lut

19 antwoorden

  • Lut, en allen met een raku-oven,

    Afstellen gas-ontspanner : Zet het kraantje aan de brander volledig open en zet de ontspanner op max. 1 bar. ( bij een lege oven )
    Doe dit op een donkere plaats, zodat je de gloed van de vlam kunt zien. Steek de brander aan en regel de druk met de regelbare ontspanner ( aan het begin van de gasstraat ) door meer of minder gasdruk (bar) te geven tot de vlam uit de schouw er net niet uit komt. Best zelfs nog iets druk minderen dan de waargenomen druk op het moment de vlam uit de schouw niet meer zichtbaar is. Deze druk niet meer veranderen. Dit is de max.druk ( bij lege oven ) voor elk oventype.
    Afstellen kraantje aan gasbek : Bij elke lading moet je dit anders bijsturen ( door inhoudsverschillen in de oven ). Begin te stoken met het kraantje net open en voer lichtjes op tot de binnenruimte begint op te gloeien. Daarna verder opendraaien tot de vlam net uit de schouw komt ( dan ben je reeds aan het reduceren ). Neem nu gas terug om oxiderend te stoken. Pas als het glazuur gaat glimmen kun je, indien gewenst, reduceren met gas bij te geven. ( DUS NOOIT MET DE GASDRUKMETER ).
    beantwoord
  • Ik las deze "oude" berichten toen ik op zoek was naar een antwoord op mijn vraag hoe ik de brander van mijn roderveld oven het beste kan opstellen en niet alleen dat maar of ik een hele ovenplaat kan/moet gebruiken of twee halve platen waarbij de branderopening open gelaten wordt zodat de vlam recht omhoog gaat.
    Het is me namelijk niet duidelijk waarom de gewenste temperatuur niet wordt gehaald. Ik heb alles nagekeken en naar mijn idee doet alles het, is isolatiedeken nog afdoende, temperatuurmeter is oke, en ook de brander doet het goed. Nu heb ik de twee ovenplaten op een lage ovensteen staan en zover uitelkaar dat de vlam er tussendoor, en dus rechtstreeks omhoog (eigenlijk meteen naar het gat gaat. Als ik naar andere ovens kijk zie ik dat de brander/vlam onder de ovenplaat brandt, dus vraag ik mij af of ik in mijn roderveld ook de platen tegen elkaar aan moet leggen,
    of één grote dichte plaat op ruime hoogte moet zetten zodat de vlam tegen de ovenplaat brandt en zijwaarts zijn warmte verspreid?
    Hopelijk kun je me wegwijs maken, want ik word er helemaal niet goed van als de temperatuur in een 3/4 uur is oplgelopen tot 700 graden en dan vervolgens blijft steken/hangen en na 2-2 1/2 uur het glazuur nog niet roodgloeiend is.
    Alvast bedankt voor de tip
    beantwoord
  • ik heb de handleiding van de oven teruggevonden.
    Ze zit hierbij in bijlage. Je kan er de plaatsing van de platen op zien.

    *****
    Vorig jaar bleef bij mij ook de temperatuur hangen rond de 800 °C.
    Bleek dat er een spin in de brander een hoop eitjes gelegd had waardoor de gasstroom tegen gewerkt werd.
    Na het uitkuisen was alles OK. ( even uitblazen met compressor) .

    succes
    beantwoord
  • een pdf bijvoegen lukt blijkbaar niet.
    hier dan maar een jpg van de plaatsing van de platen
    beantwoord
  • Geen bericht.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Geen bericht.
    beantwoord
  • Geen bericht.
    Bijlagen:
    beantwoord
  • Dank je wel Lut. Ben hier hééeeeeel blij mee. Heb de tekeningen meteen vastgelegd en jammergenoeg moet ik morgen werken anders had ik het meteen uitgeprobeerd. Wachten dan maar tot zaterdag.
    Ik zal melding doen van het resultaat.
    Groet
    Lenne
    beantwoord
  • nog even een vervolgvraagje. Zag ik het nu goed dat er boven het brandgat ook eerst nog een klein ovenplaatje op een laag steentje geplaatst wordt en dan daarover heen twee tegenelkaar aangeschoven platen?
    Voorkomt zeker dat de ovenplaat waar het werk op staat te heet wordt?
    Groet
    Lenne
    beantwoord
  • Lenne,
    Indien de richtlijnen van Roderveld niet het beoogde resultaat geven, laat dit dan even weten.
    beantwoord
  • Er zitten inderdaad 2 ovenplaten boven elkaar tpv het brandgat.
    Ook waar de sonde van de temperatuurmeting zit leg ik nog een klein plaatje zodat de meting met lucht uit de oven zelf gebeurt.
    beantwoord
  • Lenne,
    Verderop deze topic vindt u meer over Roderveld ovens.
    Ik heb geen ervaring met deze ovens, maar als ik de constructie én vooral de gebruiksaanwijzing leest heb ik hier toch ernstige bedenkingen bij.
    Laat ik er van uitgaan dat u een 135 liter hebt, dan moet u voldoende hebben aan een 0,5 bar ( drukmeter )en reeds op 1 bar kunnen reduceren. Wat op deze handleiding staat slaat nergens op !!
    Zo te zien slaat de vlam precies wel tegen een eerste plaatje, om dan zijn weg te zoeken via de dubbele ovenplaten-bodem. Indien dit plaatje stuk is of niet inbegrepen, zou ik sterk advieseren een Silicium-carbide-plaatje aan te schaffen, wat beter voor dit doel geschikt is.
    Nu de afstelling:
    - Zet de gaskraam volledig open en de gasdruk op 0,2 bar. Drijf nu de druk op tot er uit het schouwgat duidelijk een vlamkegeltje te zien is. ( gebruik hiervoor een donkere achtergrond of bij valavond. SLUIT NOOIT OF TE NIMMER HET SCHOUWGAT GEDEELTELIJK AF. ( dit is al de eerste foute Roderveld aanwijzing )
    - Noteer goed tot welke druk u bent gekomen om dit vlamkegeltje waar te nemen. DIT IS DE MAXIMUM DRUK DIE UW OVEN AAN KAN. ( dit is het punt waar u reeds een reducerende atmosfeer hebt.
    - Draai nu de gaskraam geleidelijk terug. U zal zien dat deze vlamkegel verdwijnt. U gaat nu over naar oxyderend stoken.
    - Om de stook op te starten, zet de druk op de helft van de maximum druk dat u genoteerd hebt. U kunt nu met de gaskraan geleidelijk de toevoer opdrijven. In geval u op het punt bent gekomen dat de gaskraam volledig open staat en de temperatuur blijft pendelen kan u de gasdruk ( bar ) opdrijven, maar nooit zo dat er een vlamkegel uit het schouwgat te zien is, of u bent aan het reduceren. Als u aan dit limiet zit en u kan de vereiste temperatuur niet bereiken is het schouwgat TE KLEIN. Let er ook op dat de vlam aan de ingang nooit terugslaat. Dit betekend dat er een overdruk in de oven ontstaat.
    verklaringen:
    - De druk, veroorzaakt door de gastoevoer moet weg kunnen via het schouwgat. Indien de druk te groot is, gaat de vlam terugslaan.
    - Oxyderend stoken betekend dat de verhouding gas/lucht voldoet om het gas te laten verbranden. Indien er een tekort aan lucht is om het gas in de oven te laten verbranden, zal dit gebeuren bij het verlaten van de oven, ( die vlamkegel ) en gaat het gas binnen de oven de zuurstof onttrekken uit scherf en glazuur. De onverbrande gassen zullen neerslaan als roet ( carbonisatie ) in het glazuur en gaat de scherf lichtjes vergrijzen.
    - Zolang u oxyderend stookt zal de temperatuur gestaag stijgen. Als u in plaats van het schouwgat te verkleinen, de druk gaat verhogen, is er geen temperatuur-terugval. Het verkleinen van de uitgang ( schougat ) gaat wel op voor ovens op hout, gezien deze energiebron niet zomaar aan en uit te zetten is, wat men bij gas wél kan. Deze werkwijze dateerd van uit de tijd dat men nog hoofdzakelijk met houtovens werkten, maar is niet de werkwijze voor een gasoven.
    Een goed functionerende raku-oven moet binnen één uur met gemak 1000°C halen, zoniet is het schouwgat te klein. Klinkt misschien allemaal wel vreemd, maar dit is de juiste wijze als u een goed resultaat wil van uw oven. Het heeft niks te maken met de brandercapaciteit, niks te maken met het soort gas, niks te maken met te kleine gasdruk, integendeel ! Rodenveld zal zijn handleiding beter eens grondig herzien.
    beantwoord
  • LUT en LENNE, ik hoop dat ik jullie heb kunnen helpen met de afstelling van de gasbrander. ( ? )
    beantwoord
  • Lucien,
    Ik heb nog geen gelegenheid gehad een en ander uit te proberen, waardoor ik je niet kan vertellen of het nu te maken heeft met de plaats/afstelling van de brander/de ovenplaten dat mijn oven op temperatuur komt.
    Ik merk daarbij dat ik je aanwijzingen eerst goed moet lezen en ongeveer met jouw handleiding in de hand de brander moet gaan afstellen.
    Het blijft dus nog even spannend, maar zodra ik nieuws te melden heb, laat ik je weten.
    Lenne
    beantwoord
  • inmiddels ben ik in het bezit van de complete gebruiksaanwijzing van Roderveld. Ik heb een pdf-bestand geplaatst.

    Zie onder "gebruiksaanwijzingen ovens".

    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=20983
    beantwoord
  • Jan, deze gebruiksaanwijzing staat reeds hierboven. En ?
    beantwoord
  • a. de gebruiksaanwijzing die er stond was niet compleet, die ik heb geplaatst wel.
    b. ik heb dat gedaan om de overige forumleden te helpen
    c. iets vriendelikker reageren zou niet misstaan.
    beantwoord
  • Jan, ik denk dat 'vriendelijker' op mij slaat. Dat ik de gebruiksaanwijzing nergens op slaat is wél aan Rderveld gericht hoor, of had u die opgesteld? Of die gebruiksaanwijzing al dan niet compleet was doet hier niks ter zake. Wat er stond was fout! En dit had ik reeds geschreven vóór uw informatie. Ik kan dit ook zo opvatten dat mijn opmerkingen, met de bedoeling de forumleden te helpen, totaal door u genegeerd moeten worden, snap je ? Wie was hier nu weer vriendelijker ?
    beantwoord
  • Nog niemand die zijn gasoven heeft afgesteld volgens mijn systeem ?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.