ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > transparant glazuur.
Een transparant glazuur bedoeld voor raku, op basis van gerstley nepheline, doet het electrisch niet zo mooi.
Ik dacht: je brengt ze allebei naar 1000 graden, dan moet dat toch lukken??
Maar niet dus..... Jammer, want zo vaak heb ik niet een electrische stook en eventueel met dezelfde basis werken als raku, zou voor mij voordeliger zijn.....
Er zit een lila achtige glans op de glazuur en op hele kleine plaatsen is het wat weg getrokken. En dat terwijl het bij een gasstook tot 1000 graden een prachtige glazuur is....
Ik weet de theorie hierachter niet en ben heel benieuwd, wie hier de verklaring voor heeft.
Groetjes: Marrie.
Ik dacht: je brengt ze allebei naar 1000 graden, dan moet dat toch lukken??
Maar niet dus..... Jammer, want zo vaak heb ik niet een electrische stook en eventueel met dezelfde basis werken als raku, zou voor mij voordeliger zijn.....
Er zit een lila achtige glans op de glazuur en op hele kleine plaatsen is het wat weg getrokken. En dat terwijl het bij een gasstook tot 1000 graden een prachtige glazuur is....
Ik weet de theorie hierachter niet en ben heel benieuwd, wie hier de verklaring voor heeft.
25 antwoorden
-
Dag Marrie,
Een rakustook is snel, veel sneller dan een elektrische stook.
Een glazuur gedraagt zich dan anders.
Zelfs voor segerkegels wordt aangegeven dat de smelttemperatuur af hangt van de snelheid van stoken.
Als je langzamer stookt gaan ze op een lagere temperatuur om.
Dat geldt dus ook voor je glazuur.
Dus het kan zijn dat je glazuur elektrisch lager gestookt moet worden. Als je bisquit stookt op 900 kan je daar eens een proefje bij zetten.
Een andere reden kan zijn dat in je gasoven de ovenatmosfeer (licht) reducerend is. Waarom dat van invloed is weet ik niet maar bij mij in de praktijk blazen sommige glazuurproeven oxiderend wel en reducerend niet. -
Hallo Hans.
Bedankt voor het snelle antwoord.
Ja, zou goed kunnen wat je benoemd!
Maar dit is een discussieforum, dus ik zou graag nog even verder zoeken.
Stel, ik voeg lithiumcarbonaat toe. Hoe zou het dan komen?
Ik heb een recept met verhoudingen, maar daar zit een kleur bij in. (zonder kleurstof heb ik het nog niet gemaakt) Ik wacht nog heel even met experimenteren!
( Ik wacht eigenlijk op goede raad)
Want mocht mijn idee niet werken dan zit je met een glazuur die niet wordt gebruikt. Jammer van de energie, én de grondstoffen....
Daarnaast heb ik ook gedacht om de werkstukken raku te stoken en de werkstukken daarna gewoon in de raku oven af te laten koelen. Wat zou ik dán kunnen verwachten??
Denk je dat de glazuur gaat barsten of niet???
Het zou kunnen dat mijn gasoven (licht) reducerend is.
Ik begrijp alleen het betrekken van het woord "blazen" van glazuurproeven even niet goed.
Bedoel je met "blazen" dat het glazuur niet glad op het werkstuk ligt?? Dit glazuur ligt namelijk electrisch gebakken, glad op het werkstuk.
Het woordje "blazen" is in dit geval, mogelijk een
"vakterm" bij mij niet bekend, maar oké...'t is mijn uitgegroeide hobby!!
Marrie. -
Nog even er bij vermelden dat ik met het recept met lithiumcarbonaat ook alleen maar ervaring heb met de raku stook.
In de raku doet hij het goed!!
Met een electrische stook: nog geen ervaring.
Wel zou ik hier een electrisch proefje mee kunnen doen want de glazuur staat klaar, dan wel met kleurstof........
Marrie. -
Al veel eerder is in dit forum dit glazuur (GL1100)
besproken maar dan onder iets andere omstandigheden.
Een vierkante, platte schaal, gemaakt van Creaton klei.
Overgoten met zachtgele engobe van VEKA.
Na de biscuit is alles nog steeds goed.
Ik denk dus een "passende" ondergrond te hebben voor mijn transparante VEKA glazuur.
Het geglazuurde werkstuk is eergisteren gebakken op 1020 graden. Prachtig resultaat!!!
Gisteren had ik dus een mooie schaal.
Vandaag zag ik dat het craqueleerd!!
Momenteel tinkelt het nog, dus er komen steeds nog haarscheuren in.
Het "jasje" past niet, maar waarom niet??
Vandaag opnieuw de oven leeg gehaald met kleinere
ronde werkstukjes voorzien van dezelfde glazuur maar een andere engobe én het glazuur is dunner opgebracht, (tip uit het forum) hoewel ik met de eerste schaal niet het idee had, dat de glazuur te dik was opgezet want het was 1 keer gegoten!! De glazuur was ook dunner gemaakt dan op de verpakking stond.
De tweede stook zag er weer prachtig uit, maar ik ben benieuwd hoe het morgen klinkt!!!
Wel heb ik de eerste glazuurbrand bij een biscuitstook in gehad.... en de tweede als een glazuurstook opgevoerd.
Dáár zal toch niet het probleem in kunnen liggen??
Marrie. -
Dag marrie,
lithiumcarbonaat is een vloeimiddel, dus zal je glazuur beter smelten als je dat toevoegt.
Verder heeft dat natuurlijk effect op de kleur en op de vormaing van haarscheuren.
Lithiumcarbonaat vermindert de kans op haarscheuren
Blazen = als er een blaasje, een luchtbelletje, in je glazuurlaag zit.
groet
Hans -
Hallo Hans.
Inmiddels al weer héél wat geleerd!!
De glazuur die ik had met lithiumcarbonaat (een glazuur, bedoeld voor raku stook) voldoet niet aan mijn eisen voor een elec. stook.
Met dit recept ga ik dus voor een elec. stook niet mee verder... ( Wel voor raku!!!)
Het recept: gerstley-nepheline laat ik dus nu los.
De GL 1100 van VEKA deed het in mijn eerste stook niet goed... (Tinkelt nú nog!!! hahaha)
Waaraan dit heeft gelegen weet ik nog steeds niet goed.
Het zou:óf de ondergrond, óf de manier van stoken moeten zijn???...want de 2e stook ziet er nog steeds goed uit, zonder haarscheurtjes en zélfs de 3e stook met deze transparante glazuur heeft het goed gedaan tot op heden.....allemaal met dezelfde klei en engobe.
Tja.. deze blazen die je nu hebt uitgelegd....die heb ik ook wel eens gehad na een raku stook.
Ik heb alleen even het verband op mijn probleempje niet begrepen.....en dáárdoor heb ik niet begrepen, wat je bedoelde.... Immers ik had geen blazen.
Nu dan nog over dit onderwerp, nog die éne vraag: waarom tinkelt mijn eerste mooie vierkante schaal nog steeds zo "gezellig"??
Is het zo: als een engobe, ánders gemaakt dan de klei tóch op een klei "past" en de glazuur aangepast op deze engobe, de klei nog steeds invloed heeft op de glazuur?????? Ondanks een goed tussenin liggende laag????
Marrie. -
dag Marrie,
het tinkelen is het craqueleren van het glazuur.
als je twee keer een goed resultaat hebt gehad en bij deze ene schaal craquele dan is er dus iets anders gedaan.
Het meest voor de hand liggend is dat je glazuurlaag op de tinkelende schaal dikker is aangebracht.
groetjes
Hans -
Nou, even de afloop benoemen.
De tweede stook staat inmiddels ook al te tinkelen in mijn atelier, hoewel in mindere mate. :-)
(De glazuur was bij de tweede stook er gedeeltelijk weer vanaf geveegd)
Dunner opgezet dus.
De derde stook tinkelt ook, behalve één schaal waarbij de glazuur er tijdens het gieten, heel snel weer vanaf kon lopen.
De andere vormen zijn rond en heeft de glazuur tijdens het gietproces meer kans gehad om dikker binnen in de kom gaan zitten.
Mogelijk moet ik maar eens aan spuiten gaan denken in plaats van gieten of dompelen....
In ieder geval, bedankt Hans, voor het meedenken.
De volgende serie schalen staat al weer te drogen dus we gaan gewoon nog even door met deze glazuur.
Ik zal het laten weten mocht ik ook succes hebben met de ronde vormen!!!
-
Als je wat hoger bisquit bakt zuigt de glazuur er niet zo snel in Marrie.
Het craqueleren los je er niet mee op zelfs na maanden kunnen nog scheurtjes in de glazuur ontstaan.
Komt omdat glazuren voor jouw temperatuur nu eenmaal veel smeltmiddelen nodig zijn die een veel grotere krimp hebben dan de klei.
Heb je al eens geprobeerd om in een stook te bakken dan `past`een glazuur soms beter.
Dit is alleen mogelijk bij dikkere werkstukken.
Frans -
Hoi Frans,
Ik volg al de tijd al deze discussie. Nu raad jij aan in een "stook" te bakken.
Wat bedoel je daarmee?
Hanneke -
dag Hanneke
Frans bedoeld rauw glazuren, het glazuur aanbrengen op de ongebakken klei
groet
Hans -
Frans, ik had de biscuit al wat hoger gedaan: op 1020 graden.
De aardewerkglazuur GL1100 van VEKA is bedoeld voor de elec. stook tot 1060 graden.
Aangezien ik de schalen eerst gedeeltelijk giet met een engobe, krijgt het onbedekte deel méér kans om te drogen.
Juist dát deel zal misschien scheuren bij "rauw"glazuren, direct na het gieten???
Daarnaast denk ik dat Hans ook best gelijk heeft omdat de volgende stook toch wel al beter is dan het eerste, dank zij het gedeeltelijk afvegen van de glazuur.
-
proberen om een foto toe te voegen.
-
Om deze schalen gaat het dus en dan zijn ze er ook in het vierkant.
Die is voor mij, nog veel gevoeliger voor rauw glazuren.
De snelle hand van het gieten die heb ik nog niet hoor!
Misschien kan de "kenner" door toevoeging van de foto ook zien of het probleem eventueel toch zou kunnen liggen in een nog iets te dikke glazuur????
Ik ben benieuwd.
-
De glazuur nog weer dunner gemaakt en opnieuw wat werkstukken gegoten andere gedompeld.
Het "getinkel" is nu na de derde poging afgelopen maar nu zijn de schalen nét iets te mager geglazuurd.....
Het volgende groepje staat nu klaar en niet gedompeld of gegoten, nu is het gespoten....
Marrie.
-
Eind goed.....
Alles is naar tevredenheid afgerond.
De werkstukken glanzen mooi egaal en geen "getinkel" meer!!! Bedankt Hans, voor je advies en uit een andere discussie kwam de raad van Frans weer goed van pas, zodat ik daardoor nu weet, hoeveel water ik bij een kant en klaar pak glazuur, toe moet voegen....
Een mooi glazuur en het was de moeite waard!
Marrie.
-
Ik dacht dat alles naar tevredenheid was afgerond.
Immers het glazuur tinkelde niet meer......
Echter bij gebruik van een klein schaaltje om gebruikte theezakjes op te leggen werd er door het intrekken van de thee, craquele zichtbaar!!!!!
Té vroeg gejuigd, geloof ik en deze glazuur is dus niet geschikt voor gebruiksgoed????
Marrie.
-
Hallo Marrie,
Ik gebruik voor de cursisten transparant glazuur van Keramikos, GG 200. Dit transparant glazuur heeft een bereik van 1020 tot 1200 graden.
Elke keer als ik dat stookte op 1040 kreeg ik craquele. Iemand had 4 bekertjes gegoten die allemaal craqueleerder. Ik heb de bekertjes nogmaals gestookt maar dan op 1140. Ze zijn schitterend geworden en gebleven! Het glazuur van Ve-Ka kan niet op 1140 maar misschien is de GG 200 een idee voor het volgende gebruiksgoed?
Succes!
Groetjes Let.
-
Hallo Let.
Het glazuur van VEKA kan zéker niet zo hoog en misschien is de glazuur Van Keramikos inderdaad een optie. Ik ga eens even kijken en dan denk ik, dat ik jou raad maar opvolg. Want kennelijk voldoet deze glazuur van VEKA niet aan mijn eisen.....Heb je ook nog een bepaalde tijd gependeld Let??
Mag ik ook vragen op welke klei je deze glazuur hebt gelegd??
In ieder geval, tot zover: Bedankt!!!
-
Hallo Marrie,
Ik heb de glazuur gebruikt op zowel kantklare gietklei van Ve-Ka als de K123 van Vingerling is die geloof ik.
Ik pendel altijd 30 minuten.
De bekertjes waren van binnen volgegoten met de glazuur en de buitenkant was gespoten.
Op de K123 zat gedeeltelijk een engobelaag. Dit was ook van een cursist. Zij had de glazuur behoorlijk dik gespoten maar ook dat is perfect geworden!
Succes!
Groetjes Let. -
Hallo Let.
Ik denk dat ik dan maar overga op de GG 200 van Keramikos.
Ik heb nu weer een aantal schalen vanavond uit de oven gehaald, die biscuit gebakken zijn die zet ik dan maar weg en zullen moeten wachten op een betere glazuur.
Als deze glazuur het zelfs al goed doet bij té dik opzetten....
Bedankt voor je duidelijke informatie en ik ga even wat bestellen.
-
Hallo Let.
Inmiddels de glazuur GG200 gebruikt en het resultaat lijkt goed.
Natuurlijk heeft de klei wel een kleurverandering ondergaan, maar dat vind ik nu even niet zo erg.
Volgende keer kies ik voor een andere ondergrond en ga ik deze glazuur nog een klein beetje dikker op zetten.
Ik zal het resultaat van nu, proberen te laten zien.
bedankt Let voor de tip!!!
-
plaatje:
-
plaatje:
-
3 keer is scheepsrecht....
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.