ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > spatten en steengoed


Daar ben ik weer met een vraagje voor wie tijd heeft.
Je praat dus over steengoed als je 1250 bakt, klopt dit, met de klei die zich hiervoor leent?

Verder is het zo dat ik veel werk met gewone kleurstoffen die ik daarna spat met mat of glanzend glazuur. Nu is het zo dat ik soms beelden maak met zeer moeilijke hoeken waar het dan ook moeilijk is om tussen te komen hier en daar en als ik dat dan toch tracht te doen is het dan op andere plaatsen, (waar ik langs moet komen), snel te dik opgebracht waardoor het b.v. gaat glanzen of wat wit wordt en dit is onuitstaanbaar. Ik spat gewoon met een nagelborsteltje, op zich prima. Maar zijn er technieken waarbij je dit nog beter kunt doen in zulke gevalen?

2 antwoorden

  • Hoi,Marion

    Steengoedklei kun je stoken tussen 1200 en 1280 graden waarbij 1250 de temperatuur is dat bij ons de scherf geheel waterdicht is(d.w.z.voor 99,5 %)
    Het is natuurlijk beneden de 1200 graden te stoken maar dan is een goedkopere klei meer aanbevolen.
    beantwoord
  • Hoi,Marion

    Steengoedklei kun je stoken tussen 1200 en 1280 graden waarbij 1250 de temperatuur is dat bij ons de scherf geheel waterdicht is(d.w.z.voor 99,5 %)
    Het is natuurlijk beneden de 1200 graden te stoken maar dan is een goedkopere klei meer aanbevolen.
    Als ik een spatglazuur toepas doe ik dat meestal met de glazuurspuit met heel weinig lucht.
    Met een borstel zou ik het met een dunnere glazuur proberen of met een tandenborstel en een spatel zo kan spatten in een kleine ruimte.Je moet dan wel de haren van de borstel korter maken.

    Groetjes Frans
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.