ALGEMEEN > Diversen > 3 vraagjes over lucht in klei & glazuren

Ik weet niet in welk rubriekje ik deze vragen kan stellen,ik kon ook geen antwoord vinden.(misschien niet goed gekeken)daarom zit ik met de vragen:bij massieve stukken klei moet de onderkant uitgehold worden (of de zijkant)mijn vraag is of het ook dunne uithollinkjes kunnen zijn,ik wil geen grote gaten in mn werk maken,glazuurvraagjes:de honinggeel is bruin geworden hoe krijg ik t lichter?Of kan dat niet meer?Best gefrustreerd erover maar wil er perse nog iets aan proberen...En als laatst;waarom zitten er honderden luchtbelletjes in de geglazuurde werkjes,hoe kan ik t voorkomen?
Dit is een hele fijne site,super dat mensen kennis delen met elkaar,ik ga de vermicellie lettertjes gebruiken ben heel benieuwd...Alvast heel veel dank,groetjes Tiff
gevraagd

10 antwoorden

  • Hallo Tiff,

    Ik gebruik zelf de honinggeel van Welte,die veel lichter is te maken met een loodfritte(bisilicaat).Je kan wel tot 1/3 toevoegen.Je glazuur zal nu ook beter gaan vloeien.

    Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • Een voorbeeld ,

    Rob
    Bijlagen:
    beantwoord
  • hallo Tiff
    Het uithollen van de klei is enkel voor het drogen als men het werk uithold zal de dunnere wand beter drogen en kan de vorm gelijkmatiger drogen anders droogt hij sneller van buiten dan van binnen en komen er meer spanningen in de klei en eventueel schueren maar als jij een massief beeldje wil is dat geen probleem je moet het heel langzaam drogen en de baktijd verlengen want het duurd veel langer om het water in de scherf te laten verdampen mvg Dirk
    beantwoord
  • hoi Rob
    Leuk foto'tje,het is heel clear hoe de kleuren zijn!Strak gemaakt met dat sleuteltje..De kleur die ik gebruikt heb is van VeKa,ik heb er een geel ook van VeKa overheen gedaan(met een plantespuitje geprobeerd op advies maar die raakt toch wel snel verstopt) dan ga ik t binnenkort nog een keer proberen met stoken.
    Ik laat wel even weten hoe dat uitpakt.Ik hoop dat t nu wel mooi wordt....
    Bedankt voor t advies!
    beantwoord
  • Hoi Dirk
    Bedankt voor je reactie
    ik heb er al gaatjes ingemaakt voor t zekere...Nu pas lees ik jou reactie,ik ga t volgende keer massief proberen.
    Gr Tiff
    beantwoord
  • Hoi
    Ik wilde even laten weten dat t enorm was opgeknapt nadat ik met t plantespuitje geelglazuur(1122 van VeKa) op de gebakken honinggeel had gespoten,het resultaat leek een beetje op ''tie-die'' wat je op stof ziet,bruin met geel door elkaar gevloeid en gelukkig geen belletjes.
    Nu vroeg ik me af of er een manier is om je werk sneller te laten drogen voor t biscuitbakken,bijv in een gewone hetelucht oven of magnetron,soms maak ik cadeautjes voor vrienden dan zou ik t eerder af willen bakken maar ik heb me laten vertellen dat t echt minstens 2 weken moet drogen???
    Als iemand daar een oplossing voor heeft ben ik zeer dankbaar!
    Groetjes Tiff
    beantwoord
  • Wat mij ook is opgevallen,de heloranje van Ve-Ka lijkt veel sneller te smelten dan andere glazuren,dan krijg ik belletjes als de andere glazuren wel mooi zijn geworden,terwijl ze allemaal op dezelfde temp. gebakken moeten worden.Jammer want t is zo'n mooie kleur oranje!Gr T
    beantwoord
  • Hallo Tiff

    Probeer eens wat kaolien toe te voegen aan die oranje glazuur 1/2 tot 2 % op een proefplaatje en gewoon meebakken bij de andere glazuren

    kijk hier eens over het drogen in de magnetron

    http://oud.klei.nl/forum/showthread.aspx?tid=9644

    frans
    beantwoord
  • Hoi Frans
    Bedankt voor t antwoord!Ik heb t gelezen over t drogen.
    Goed te weten dat het werk niet op max kan maar op ontdooien in de magnetron,dat had ik zelf niet kunnen bedenken.
    Ik ga t zo meteen proberen.
    Groetjes T
    beantwoord
  • Hallo Tiff,
    Te gek eigenlijk hè, na zoveel jaren hierop nog een reactie, bij toeval zag ik dit onderwerp en heb met deze kleur onlangs geëxperimenteerd.
    Om het kleurverschil te testen.
    Op de foto zie je 3 vaasjes; de middelste is honinggeel, de rechtse maisgeel en bij de linkse heb ik deze 2 kleuren gemengd. Deze laatste geeft een mooi resultaat .
    Misschien toch leuk om te zien.
    groet,
    Truus w.
    Bijlagen:
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.