ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Dompelglazuur

Ik zoek een goed recept voor een dompelglazuur. Bij geperste borden merk ik dat mijn glazuur niet goed aan de randen hecht.

8 antwoorden

  • Ik denk dat je vraag wel erg algemeen gesteld is en dat daarom niemand reageert. Dompelglazuur? Kleur? Temperatuur? Wat gebruik je nu?
    beantwoord
  • Ook ik ben aan het experimenteren met de dompelglazuur. Het gaat om transparant, te bakken
    tussen 1060-1100 graden. Ik gebruik 4% tylose en 1%optapix. Mijn probleem: ten eerste is dat ik heel lang moet roeren om de harde plak op de bodem van de emmer op te lossen [terwijl tylose een bind/zweefmiddel is]. Ten tweede: de dompelglazuur blijft niet lang dik [ komt dat door de warme zomertemperaturen?]. Ik heb namelijk een dikte nodig zodat ik aan 1 keer dompelen voldoende heb. Wie kan mij helpen aan goede tips?
    beantwoord
  • Hoi Lorraine, Optapix is dus een goed hechtmiddel. Als hechten tenminste het probleem is, want het kan
    vanalles zijn. Sucses
    beantwoord
  • Carolien,
    Optapix is een CMC-product. Dit zal, naar gelang de samenstelling van uw glazuur, hetzij veel of weinig gefritte componenten moeten worden toegevoegd tot het glazuur niet meer gaat bezinken. Als u optapix (CMC) gebruikt is tylose niet meer nodig. Los het witte poeder op in warm water zodat u een geconcentreerde gel bekomt. Deze gel voegt u toe tot het glazuur romig is. Te veel CMC gaat het glazuur te langzaam opdrogen, gezien dit zeer veel water kan vasthouden.
    beantwoord
  • Hoi Lucien,
    Bedankt voor je reactie. Bestaat er dan een kant en klare glazuur [poeder] waar optapix goed in past?
    Ik haal namelijk nu transparant glazuur bij een bloempottenfabriek, misschien is die niet geschikt.
    De samenstelling staat niet op de zak.
    beantwoord
  • Carolien, het maakt echt niet uit waar u Optapix (CMC) in doet, zelfs in op of onderglazuren. Het goedje brand toch weg. Brush-on-glazes zitten stijf van dit spul. Dat is de reden waarom ze zo gemakkelijk aan te brengen zijn zonder dat de kwast aan de scherf blijft kleven.
    beantwoord
  • Lucien, Dan heb ik nog het probleem, dat de glazuren
    die ik eerder gemaakt had na een tijd weer helemaal
    dun waren geworden, enig idee waar dat door zou kunnen komen?
    beantwoord
  • Nee Carolien, daar kan ik geen reden voor bedenken. meestal is het andersom door waterverdamping. Wel raar. Misschien heeft iemand dat ook voor gehad?
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.