ALGEMEEN > Klei - algemeen > zwarte porseleinklei

Hallo allemaal,

Wie weet er waar je evt. zwarte (of anders dan wit gekleurde) porseleinklei kan krijgen? Ik heb dit namelijk nog nooit ergens te koop gezien, alleen aardewerk- en steengoedklei. Maar misschien ligt dat aan mij. Ik weet wel dat Hella Jongerius ermee gewerkt heeft voor de Koninklijke Tichelaar in Makkum, o.a. zwart en rood porselein, erg mooi. Als iemand weet waar je zoiets kan krijgen, ben ik erg benieuwd.

Groeten,

Flora

5 antwoorden

  • Hallo Flora,

    Zelf kan je pigmenten gebruiken om een klei in te kleuren.
    De firma Bell verkoopt gekleurde porseleinklei,ik denk alleen niet meer in Nederland.Zou je moeten uitzoeken.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,

    Bedankt voor je reactie. Aan gietklei moet vrij makkelij kleurstof toe te voegen zijn, of vergis ik me daarin?

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Flora,je kan pigmenten makkelijk toevoegen aan gietklei, inkleuren van klei 5 tot 10% toevoegen en inkleuren van engobe 10-15%.

    Rob
    beantwoord
  • Hoi Rob,

    Bedankt voor je (alweer) hele snelle antwoord. Rode en zwarte (giet)klei is meestal alleen als aardewerk verkrijgbaar, dus het lijkt me zeker interessant om porseleinklei een keer op zo'n manier te kleuren. Het smeltpunt zal daardoor mss wel wat lager worden, maar dat zie ik dan wel weer. Iig bedankt!

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • hallo flora unger,

    schau mal auf den beigefügten link,

    das ist zur zeit der einzigste fertigmassehersteller in europa,der perfekt eingefärbte und gut plastische porcelainmasse verkauft.
    www.vdiez.com

    groeten

    peter
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.