ALGEMEEN > Klei - algemeen > bobbelige binnenkant van een gegoten voorwerp

Hallo allemaal,

Sinds kort ben ik aan het experimenteren met gietklei, en ik heb een probleem. De binnenkant van de bekers die ik giet zijn helemaal bobbelig, terwijl de buitenkant gewoon glad is. Ik heb kant en klare porseleingietklei gekocht, die ik roer, en vervolgens in de mal giet. Nadat het een tijd heeft gestaan probeer ik het er met een draaiende beweging uit te laten lopen, wat steeds beter gaat. Toch zit ik nog met die bobbelige binnenkant. Heeft iemand tips om die binnenkant glad te krijgen?

Met vriendelijke groet,

Flora Unger

4 antwoorden

  • Al eens geprobeerd om je klei te zeven Flora?
    Ook de juiste dikte van de gietklei is belangrijk.
    Het gewicht van 1 liter porseleingietklei (aangemaakt) moet ongeveer 1800 gram zijn .
    En als je je vingers er in stopt moet het als dikke motorolie van je vingers druipen als je die er weer uithaalt.

    Frans
    beantwoord
  • Dag Frans,

    Bedankt voor je antwoord. Ik dacht al dat jij zou reageren, jij lijkt een beetje de expert te zijn op het gebied van gietklei op dit forum. Ik heb trouwens ook veel aan je laatste twee artikelen over dit onderwerp gehad, in het tijdschrift Klei. Ik dacht al dat zeven zou kunnen helpen, dat ga ik zeker proberen.

    Groeten,

    Flora
    beantwoord
  • Hoi Frans,

    Net heb ik een theekop gegoten na de klei eerst gezeefd te hebben, en je had gelijk: de binnenkant is keurig glad! Nogmaals heel erg bedankt voor je advies.

    Flora
    beantwoord
  • Hé Flora, ik doe dezelfde experimenten met kant en klare Veka gietklei en ik krijg ook van die lelijke bobbels aan de binnenkant. Ik zal de tip van Frans ook eens uitproberen. Bedankt!
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.