ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Natriumbicarbonaat
Voor soda-glazuren (alternatief voor zoutglazuren, zonder chloor-uitstoot) kun je behalve gewone soda ook NaHCo03 gebruiken: natriumbicarbonaat, baking soda of zuiveringszout. Heeft iemand een idee waar ik grotere hoeveelheden kan kopen? In de winkel vind ik alleen 100-200 grams-verpakkingen, als bakpoeder, voor ongeveer 1 euro per 100 gr. Op internet vind ik meldingen dat het in toko's aangeboden zou worden voor enkele euro's per kg, maar ik kan het nergens in die hoeveelheden vinden.
4 antwoorden
-
Gewone soda kopen Bert! Bicarbonaat is niet nodig. Waarom wil je dat doen? Er zit de helft Na in, en de H doet niets...
-
Ik vond een artikel over het verschil in gelijkmatige verdeling in de oven tussen zout en soda. Soda doet het minder goed en dat zou te voorkomen zijn door een mengsel van kalk, soda en bicarb te maken als een pasta en dit in stukken te breken en die in te voeren. Gebonden water en de kalk zouden zorgen voor een betere verdamping. Maar als jij zegt dat gewone of bicarb niet uitmaakt... Proberen maar.
-
Ik heb geen ervaring met een dergelijk mengsel. Normaal gebruik ik soda en voer het via een hoekijzer in op de plaats waar het vuur de ovenkamer binnenkomt. Ik heb ook wel geexperimenteerd met oplossen en spuiten, maar dat gaat veel te langzaam, teveel water nodig waardoor temperatuur omlaag.
Soda verdeelt zich inderdaad minder goed heb ik gemerkt, maar het is nooit echt een probleem geweest. -
Dank voor de info. Ik zal eerst eens proberen of een mengsel kalk en soda een betere verdeling geeft.
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.