ALGEMEEN > Tips > tip gevraagd

Ik maak vaak objecten die op een standaard komen.
Nou wil ik deze objecten in een bepaalde positie op de pen geplaatst hebben.
Ik had bedacht een soort tunneltje te maken waar de pen doorheen zou lopen.
Na het bakken was het tunneltje hier en daar dichtgeslibd, dus kreeg ik de pen er niet door. Met veel moeite het tunneltje "geruimd", maar dat is niet de bedoeling, want het koste mij erg veel tijd.
Heef iemand een tip hoe ik dit kan doen?
Ik voeg een plaatje bij, zodat je begrijpt wat ik bedoel.
Zonder tunneltje, heeft de pen de neiging te verschuiven, waardoor het object anders komt te staan.
Vast bedankt,
Hanneke Bruijnjé
Bijlagen:

8 antwoorden

  • Ik heb deze situatie (nog) niet voorhanden gehad.
    Maar als je nou eens het tunneltje tijdens de stook opvult met cocktail/satéprikkers.
    Prikkers verbranden tijdens de stook en (misschien) blijft het tunneltje open.
    Is maar een idee

    Grtjs Jan
    beantwoord
  • Hoi Jan,

    Zou dit ook met een rietje kunnen?
    Dit is net iets dikker dan de pen, of zou plastic een probleem geven bij de bisquit stook?
    Als dit een probleem geeft, kan ik natuurlijk zoeken naar een prikker oid van hout die de gewenste dikte heeft.
    Jouw idee is zeker een proef waard.
    Hanneke
    beantwoord
  • En ja, uiteraard meerdere prikkers kan ook een mogelijkheid zijn.
    Soms denkt een mens te moeilijk,
    Hanneke
    beantwoord
  • Maar zou je tunneltje niet scheuren dan? Vochtige klei krimpt maar vochtig hout zet uit, toch? Ik zou geloof ik een prikker nemen, plastic erom, daaromheen papier maché, als het zaakje droog is de prikker met plastic verwijderen en de papiermaché "prikker"gebruiken voor de tunnel. Papier maché (schrijf ik dat eigenlijk wel goed?) wordt ook keihard. Overigens bestaan er ook gewoon papieren rietjes. Ik weet alleen niet waar je die zou kunnen krijgen.
    beantwoord
  • Hoi Hanneke.

    Volgens mij, heb je helemaal geen volledige tunnel nodig!!
    Als er tegenover de onderkant, waar de pen van de standaard naar binnen gaat, iets aan de bovenkant, (binnenin) wordt gemaakt waar het uiteinde van de pen in kan rusten, is het al klaar.
    Lijkt mij een kwestie van uitmeten wáár binnenin de houder van de pen komt te zitten.
    'Moeilijk hoeft dat niet te zijn want de werkstukken zijn van buitenaf gemakkelijk weer te herstellen.


    Groetjes: Marrie.
    beantwoord
  • Hoi Marrie,

    Zelf heb ik steeds maar een stukje tunnel gemaakt, maar dan vanaf de onderkant, daar is het werk smaller. Uiteraard een pen gebruikt voor de tunnel die dikker was dan de pen voor de standaard.
    Op het moment dat het werk klaar was de pen er uitgehaald. Vermoedelijk gaat het dan fout, want het tunneltje beschadigd, stukjes klei worden vermoedelijk verplaatst oid, maar in ieder geval zat het tunneltje gedeeltelijk dicht, wat ik merkte na het bakken.
    Uitrekenen waar het tunneltje bovenaan moet komen, lijkt eenvoudig, maar de bovenkant is 3 cm (of meer), die rand plaats ik er als laatste op, dan moet ik daar haaks van binnen een tunneltje op plaatsen, pen vanaf de onderkant moet daar dan invallen.
    Ik zou de pen dus tijdens het werken erin moeten laten en als alles voldoende hard is de pen naar beneden duwen en aan de onderkant een gaatje maken.
    Ik ga iets proberen van onderaf, met een rietje, daar iets omheen, krant of plastic, daar omheen klei. Dit alles laten zitten tot het werk leerhard is en dan plastic en rietje verwijderen.
    Dus ongeveer zoals Carol schrijft.
    Kijken of het lukt.

    In ieder geval bedankt voor de tips.
    Hanneke

    beantwoord
  • Hoi Hanneke
    Misschien kan je meerdere spaghetti-stokjes(sliertjes zijn t geloof ik als ze gekookt zijn?) voor t tunneltje gebruiken,die branden ook gewoon weg zonder problemen net als lettervermicelli voor texten.
    Ik noem maar iets hoor ik weet niet of t handig voor je is,succes

    gr T
    beantwoord
  • Ik wil nog even laten weten hoe ik de tunneltjes maak.
    Plasticrietje met krant eromheen, daaromheen een dun plakje klei, van onderaf maak ik een gaatje, en maak tevens de wand daar iets dunner, omdat anders het werk waar het tunneltje zit iets boller is. (Het tunneltje is 1/3 tot 1/2 van de hoogte van het werk.)
    Het werk zet ik nu op een standaard met een korte pin. Ik bepaal dan de stand van het werk en maak het tunneltje aan de onderzijde vast, ook iets hoger plaats ik nog wat klei tussen de wand en het tunneltje (doe dit van bovenaf). Maak de bovenkant dicht.
    Laat alles drogen en verwijder het rietje.
    Het gaat echt geweldig.

    Groet,
    Hanneke
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.