ALGEMEEN > Klei - algemeen > bevroren klei


Helaas zijn er wat broodjes klei bevroren.....
Nu is mij gezegd dat ik deze onherroepelijk moet wegdoen omdat het kan klappen in de oven.

Is dit Waar??????

En hoe zit dit met al 'af' werk dat bevroren is......geweest.
Jongens wat is dit een ramp.
Willen jullie mij vertellen hoe het precies zit, ik wacht nog met weg doen.
Het is aan de zijkanten goed bevroren en aan de binnenzijde is het erg zacht geworden.

Hartelijke groet Marion.

6 antwoorden

  • Bevroren klei kun je nadat je het HEEL GOED kneed op een gipsplaat weer gebruiken en bakken.

    Ik heb alleen de ervaring dat ontdooide werkstukken scheurde en al helemaal uit elkaar vielen voordat ik ze gebakken had, door de hoeveelheid vocht die vrij kwam. Ik kan me kunnen voorstellen dat door die hoeveelheid vocht de structuur van de klei veranderd. Het lijkt me dat als de werkstukken weer goed droog zijn, je deze gewoon moet bakken en dan zie je vanzelf wel of het kan.
    Veel succes ermee. (Maar ik ben ook wel benieuwd)
    beantwoord
  • Marion,

    Het kan geen kwaad dat de klei bevriest voor zover mijn ervaring strekt. Wel kan de vochtverdeling veranderen en moet je voor gebruik even het hele brood hierop controleren en eventueel goed doormengen. Veel succes.

    Iris
    beantwoord
  • Bedankt meiden, ik ga het met huivering proberen te bakken, wel eerst heel goed drogen dan maar.

    groetjes Marion
    beantwoord
  • een paar weken geleden zijn er enkele werkstukken die ik in m'n auto had laten staan (met plastic zak er overheen) ook bevroren. Gisteren heb ik mijn stoute schoenen aangetrokken en de biscuitbak gedaan op 950 graden. En ja het is nog heel, gelukkig. Volgende week gaan ze in de glazuurbak waarna ik weer met spanning de oven zal openen.
    Gewoon proberen dus, maar het blijft spannend.
    Succes
    beantwoord
  • Dit probleem heb ik dus helaas ook gehad, mij is bij Keramikos verteld, de klei helemaal te verpulveren en goed in de zon te laten drogen. Daarna kun je hem met water weer mengen en goed doorkneden en heb je weer optimale klei!
    Veel succes!!!
    beantwoord
  • Als je de klei goed doorkneed kun je het nog gebruiken, ik heb het zelf ook een aantal broden bevroren gehad en evengoed in de oven gestookt bij mij was er niets aan de hand!!!!
    Cock.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.