ALGEMEEN > Gips > Het uitlekken van een gegoten voorwerp

Dag allemaal,

Het werken met gietklei en gietmallen gaat me nu wel goed af, maar ik loop toch vaak tegen het volgende (kleine) probleem aan: als ik een gegoten voorwerp laat uitlekken blijven er vaak 1 of meer bobbeltjes achter op de bodem. Ik zeef de gietklei, en de binnenkant is verder helemaal glad. Ook laat ik de vorm met een draaiende beweging leeg lopen, en zet ik hem daarna schuin neer, zodat alles er verder goed uit kan lekken. Zo'n bobbel is makkelijk weg te werken als het om een ondiepe vorm gaat, maar als het om een diepere, smallere vorm gaat, is dat moeilijker. Weet iemand hoe ik dit kan voorkomen?

Alvast bedankt,

Flora
gevraagd

4 antwoorden

  • Heb je de bodem goed stofvrij gemaakt, anders eens stofzuigen. Als ik vormen giet, zet ik ze altijd recht neer op een paar heel fijne latjes en als de gietklei niet meer glanst, keer ik om en werk de bovenrand af, eerst met een mesje, daarna met een fijn nat sponsje.
    beantwoord
  • Zijn die bobbeltjes van klei of is het lucht onder de bodem Flora?

    Is het klei dan de bodem een beetje vochtig maken.
    Is het lucht dan de vorm minder snel leeggooien.
    Wegwerken kan altijd met een stokje met een vochtig stukje spons aan de onderkant.
    Zo haal je ook een teveel aan water onderin een gedraaid werk weg waar je niet meer met de hand in kan.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Flora,

    Ik ken dat probleem. Ik giet met kantklare gietklei van de Ve-Ka. De eerste emmer die ik daarvan had, had geen problemen. De volgende emmer wel. Toen had ik ook ineens van die "bolletjes". Ik denk dat het ligt aan de dikte van de klei. Ik vond de klei uit de tweede emmer dikker dan de eerste. Dus ik moet hem eigenlijk iets verdunnen.
    Zou dat het bij jou ook kunnen zijn?

    Groetjes Let.
    beantwoord
  • Bedankt voor jullie reacties. Ik werk ook met de kant en klare gietklei van Ve-Ka, de steengoedklei in dit geval. Ik zal eens op de dikte letten. De bobbeltjes (meestal is het er trouwens maar 1) zij van klei. Dat idee van een sponsje op een stokje vind ik erg goed, dat ga ik zeker proberen.

    Flora
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.