ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > huishoudelijk glazuur?
wie weet of het glazuur van (neal french) kaliveldspaat50,kaolien20,dolomiet20,beenderas10 met 1,5%koperoxide en 0,12%kobaltoxide(of 1%mangaanoxide of 0,25% chroomoxide of 5% rutiel of 3% ilmeniet) voor huishoudelijk gebruik is? BVD groetjes Monique.
6 antwoorden
-
Het lijkt mij een nogal moeilijk smeltbaar glazuur Monique.
Zover als ik kan zien is het een matte glazuur voor ongeveer 1150 graden wat de neiging heeft tot craqueleren.
dit hangt ook af van de klei die je gebruikt
Dit is voor serviesgoed niet zo gunstig.
0.2 K2O
0.24 MgO 0.37 Al2O3 1.55 SiO2
0.56 Cao 0.08 P2O5
is de analyse die ik berekend heb.
beenderas heb ik vervangen voor dicalciumfosfaat wat ongeveer hetzelfde is. -
hoi frans, ik heb hem al gemaakt en gebakken hij is onregelmatig mat en glans en ik gebruik hem op steengoed op 1280 graden hij craceleert niet maar ik weet niet of hij decoratief is of voor huishoudelijk gebruik kan.
-
hallo Monique
op die hoge temperatuur en zonder craquelé is het te gebruiken ook voor huishoudelijk gebruik.
Alleen de poriën van de matte gedeelten kunnen een verzamelplaats worden van bacteriën.
De kleurstoffen die je noemt worden door het glazuur omsloten en leveren volgens mij op die manier geen gevaar voor de gezondheid op.
Toevoeging van wat kwarts laat het geheel glanzen als je dat zou willen.
Frans
-
hoi frans bedankt voor je antwoord,moet ik de kwarts met de kaolien mengen,10 kaollien en 10 kwarts of doe ik het dan verkeerd? BVD groetjes Monique
-
Je kunt een gedeelte kaolien vervangen voor kwarts zoals je voorstelde Monique.
Dus i.p.v 20 kaolien 10 kaolien en 10 kwarts.
beter is het volgens mij om 20 kwarts toe te voegen.
neem proefjes voor het beste resultaat.
Wil je perse op 100 uitkomen dan wordt het recept
42 kaliveldspaat+17 dolomiet+17 kaolien+8 boneash+16 kwarts.
Frans -
Hoi frans bedankt voor al je antwoorden ik ga hard aan het werk!!!!!!!. groetjes monique
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.