ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Glazuurspuit en effectglazuur
Heeft iemand ervaring met handglazuurspuitjes?
Ik heb er net gister een gekocht,er zit geen gebruiksaanwijzing bij.
Weet iemand hoeveel van alles erin moet en waar ik op moet letten?
Het is een Gloria 208 Feinzerstauber voor 0,3 liter
Groet Tiff
Ik heb er net gister een gekocht,er zit geen gebruiksaanwijzing bij.
Weet iemand hoeveel van alles erin moet en waar ik op moet letten?
Het is een Gloria 208 Feinzerstauber voor 0,3 liter
Groet Tiff
17 antwoorden
-
Tiff.
Vul het glazuurspuitje maar niet met een effectglazuur, want dan is het zó verstopt.
Bij kleine werkstukken is half gevuld voldoende.
Af en toe opletten of er vóór de spuitmond niet té veel glazuur los ligt.
Soms lekt het spuitje druppels voor de spuitmond en als je daar niet op let, spuit je deze dikke druppels zo richting werkstuk....
Het is een handig spuitje voor "er bij" maar zal nooit het resultaat opleveren als bij een spuit met compressor.
Na gebruik direct even schoon spuiten met water anders is het snel verstopt.
Succes!!
Marrie.
-
Hoi Marrie
Bedankt!
Ik ga t zo proberen,ik hoop dat t goed gaat.Het staafje wat er in zit is niet echt superlang misschien beter m 3/4 te vullen?Ik ga een beetje vogelen... :)
Effectglazuur heb ik nog niet,als ik die ga gebruiken moet t in een spuit met compressor neem ik aan?
Ik heb welleens een plantenspuit gebruikt op aanraden van een prof maar dat ging nergens over,t was binnen 1 seconde verstopt daarom heb ik deze gekocht.
VG Tiff
-
Hallo Tiff.
Nog even melden: voor gebruik je glazuur altijd zeven!
Mijn staafje zit tot op de bodem maar misschien kun jij inderdaad voor 3/4 vullen of meer.
Mijn spuit voor compressor raakt met effectglazuur ook verstopt.
Groetjes: Marrie.
-
Hai Marrie
Ben net bezig geweest,op zich ging t goed,ik heb t vrij dun geprobeerd,toen daarna t goed bleef gaan iets aangedikt.
Niet gezeefd!Doe ik volgende keer...Gelukkig geen last van klontjes wel die druppeltjes maar daardoor niet verpest.Tis inderdaad opletten wat je doet.Maar wel egaler dan met de hand kwasten, nog even over de effectglazuur hoe moet die opgebracht worden zonder problemen?Ik heb namelijk een hele mooie gezien met een streepje erin die kon niet met de kwast.....
Gr T -
nou heb ook zo'n spuit gekocht, tijdje geleden.
Ik vind 't echt een ONDING. (heb al tenniselleboog, maar anders krijg je 't er wel van)
gewoon mooi egaal kwasten, werkt prima.
zo zie je maar weer verschil in ervaringen, niet?
groetjes. -
Soms gaat inderdaad, na een aantal keer, het gebruik van het pompje wat zwaarder.
Wanneer je tussen het "pomp - schuif systeem wat olie doet pompt het zo licht als wat....
Misschien is dat een tip????
Groetjes: Marrie.
-
Het ging prima met t glazuurspuitje,het was wel een iets dunnere laag dan met de kwast, als t zwaar gaat zal ik de olietip gebruiken.
Als ik naambordjes maak zijn de letters van andere kleur,dan glazuur ik eromheen,het is vrij moeilijk dat egaal te krijgen met de kwast,misschien heeft A.stokkink een goede tip wat dat betreft?
GR Tiff -
Nog even tussendoor Tiff, wat betreft het effectglazuur.
Tot nu toe steeds met de hand gekwast als er tenminste korreltjes in de glazuur zitten.
Ik was nog eens van plan om dat soort te gieten. Mogelijk heb ik dan een beter resultaat.
De kwaststrepen waren duidelijk zichtbaar.
Andere effectglazuren zonder de korreltjes spuit ik met compressor.
Dan ga ik nog even in, op je gespoten glazuurlaag, die je te dun opgelegd vond?
Met compressor spuit ik mijn glazuren 4 keer.
Met de hand spuiten, mag dat net zo vaak.
Steeds even wachten tot de vorige laag droog is.
Beter vaker dun opbrengen dan bijv. 2 keer dik.
Mogelijk krijg je bij té dik opbrengen allemaal lopers.....
Veel succes!!
Marrie -
Hallo,
Ik zou het effectglazuur proberen met een klein schildersrollertje, met sinterengobe wordt dit mooi egaal.
Groet
Jose -
Ik doe effectglazuren gewoon met een kwast opbrengen maar dan op een deppende manier,geen strijk beweging .Het glazuur is tot nog toe altijd mooi geweest ,geen streep te bespeuren.
"gewone"glazuren doe ik spuiten.
Groetjes Sonja Deckers -
Nog even vergeten.Ik meng mijn glazuurpoeders wel altijd aan met lijmwater.
Groetjes Sonja Deckers -
hoi, ik dep ook de effect glazuren met een dikke kwast, en dat werkt prima, géén strepen en lekker dik opbrengen en wel lijm aan 't water toevoegen, geeft prima resultaat.
gr. -
Wauw
Wat geweldig al die reacties
ik ga alles uitproberen
(lijmwater is met behanglijm of houtlijm?)
Gr T
Ps heeft iemand welleens de streepeffect glazuur van Ve-Ka gebruikt?Die wil ik gebruiken voor kleding van beelden,colberts etc. -
Er zijn er die "behangplakspul" gebruiken maar zelf gebruik ik tyloselijm.Ik heb die in poedervorm en moet het dan nog oplossen in water.Volgens mij is houtlijm geen optie ,hoor!
Groetjes Sonja Deckers -
Ik ken iemand die houtlijm gebruikt in haar glazuur(paar druppeltjes), kan gewoon gebeurt nix raars zolang t gekwast is,ik ga zelf liever voor iets waterigs,in een glazuurspuitje!
Binnenkort ga ik experimenteren met gelatine poeder....(mijn man denkt dat t net zo goed werkt)als mn spuitje verstopt mag hij een nieuwe kopen ;)
Tenzij iemand met ervaring nu zegt dat ik zowiezo de boel zal verknallen met gelatine.....
Gr T -
Wat is idee bij gebruik van gelatinepoeder? Als je de gewone gelatinepoeder zou nemen die ook in de keuken wordt gebruik, dan lijkt het me dat het geen bindend effect heeft. Dit poeder moet je volgens mij oplossen in een warme vloeistof om de bindende kracht in werking te zetten. Gelatine wordt gemaakt uit (runder)beenderen. Gelatinepoeder in koude vloeistof bindt de vloeistof niet.
Het is duurder dan tylose of behangerslijm of welke andere lijm op basis van zetmeel en er is naar mijn idee geen voordeel te bedenken.
Maar ik laat me graag van het tegendeel overtuigen. -
Hoi Deddy Ik laat het wel weten hoe t uitpakt
Groetjes T
Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.