ALGEMEEN > Klei - algemeen > Steengoed - mica plofpot

Steengoed klei - met Mica?

Mijn werkstuk is letterlijk in duizend gruzelementen ontploft in de oven tijdens de biscuitbrand. Het was gemaakt van een steengoed klei (naam weet ik even niet) die normaliter na biscuitbrand roze (erg lelijk) kleurt en die na het afbranden de uitgesmolten mica (?) in mooie glasachtige bolletjes toont, de kleur is dan beige. Prachtklei. Ik maakte al eerder dezelfde vorm (hoge vierkante pot uit platen opgebouwd) van dezelfde klei (ander broodje). Het is vrijwel uitgesloten dat er lucht in het werkstuk heeft gezeten, de platen zijn mbv een pers gemaakt.

De oven (niet de mijne) is computer gestuurd (Keramikos). Gekozen was het heel langzame biscuitprogramma (ong 8 uur) met het oog op twee andere werkstukken (van andere steengoed kleisoort) die wel droog waren maar waarover nog wat twijfel bestond.
De oven was na korte poos (na de ontploffing) veiligheidshalve afgeslagen, de temperatuur kan niet hoger gekomen zijn dan een graad of 200 tot 250.

Kan iemand me vertellen wat er gebeurd zou kunnen zijn? Mijn docente en ik willen het erg graag weten. grt Casta

4 antwoorden

  • Hallo castanea,
    Als jouw werkstuk bij deze temperatuur in gruis eindigt, is het hoogstwaarschijnlijk niet droog geweest. Hoe lang heb je het werk laten drogen, en onder welke omstandigheden? Groet,
    Marga
    beantwoord
  • Dank voor je suggestie.De pot was echt droog, is (niet door mijzelf) maar wel door docente gecontroleerd. Het is vrijwel uitgesloten dat er nog vocht in zat, was al geruime tijd klaar (weken). Zo jammer dat ik zelfs geen foto heb...
    beantwoord
  • Hallo Castanea

    Toch lijkt het erop dat er vocht of lucht aanwezig is geweest in het werkstuk.
    Uitelkaar springen bij zo'n lage temperatuur moet wel met vocht of ingesloten lucht te maken hebben.
    Soms lijkt het dat een werkstuk droog is maar als er een hoop vocht in de droogruimte aanwezig is kan er binnenin nog vocht voorkomen.
    Hoe was het met die andere werkstukken ook uitelkaar gesprongen?

    Is de oven in het begin van het stookproces wel geventileerd dus niet meteen helemaal afgesloten?
    Vocht kan je zien als je b.v een spiegeltje voor het loergat of koelgat houdt.
    Het spiegeltje zal in geval van vocht beslaan.

    Frans
    beantwoord
  • Dat moet het dan toch geweest zijn, als er geen andere verklaring te bedenken valt. Ik denk dan toch dat het door nog aanwezig vocht is gekomen. Lichtpuntje: de gebruikte klei is nog niet op en ik weet wat me te doen staat. Dank voor jullie reactie.
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.