ALGEMEEN > Klei - algemeen > Steengoed klei vetter maken

Hallo,

Ik gebruik de halfvette kleipoeder (KKL034) van de firma Willems (Wommelgen) om mijn draaiklei te maken, Bestaat er een produkt of kleipoeder om mijn klei vetter en steviger te maken zonder dat de baktemperatuur (980°C - 1300°C) veranderd? Bij het openen van de klei gaat hij barsten op de rand.

Mvg,

Raf

5 antwoorden

  • Hallo Raphael

    Bentonite of ballclay lijken mij de aangewezen stoffen om je klei vetter te maken beide bevatten veel plastische klei.

    Let wel op hoe vetter een klei is des te groter is de krimp.

    laat je je klei wel lang genoeg rusten voordat je er mee gaat draaien'.
    Klei van een paar weken oud is het fijnst om mee te draaien.

    Frans
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Bentonite wordt dat niet gebruikt om het glazuur beter zwevend te houden, tegen het bezinken. Er wordt verteld dat bij het gebruik van 5 % bentonite dat de klei meer plakt en moeilijk handelbaar of draaibaar wordt.

    Het gebruik van ballclay lijk mij normaal, hoeveel procent is er nodig? Tussen welk min. en max. kan het gebruikt worden en hoe pas ik het toe in de kleibereiding??

    Mvg

    Raf.
    beantwoord
  • Ik begrijp dat je de klei zelf maakt van poeder tot draaiklei.
    In dat geval is een toevoeging tussen 10 a 20 % ballclay wel te doen, wel droog mengen dan is het makkelijker te verwerken.
    Je kunt ook de ballclay apart klaarmaken en er dan een stuk van door je andere klei kneden.

    Een paar weken laten"rotten" maakt je klei ook beter verwerkbaar.
    Je vertelt niet hoelang je de klei laat rusten voordat je ermee gaat draaien.

    mvg

    Frans
    beantwoord
  • Frans,

    Bedankt voor het recept, ik ga het uitproberen zowel op 10 % als op 20 % om het verschil in draaien te voelen.
    Bij de kleibereiding gebruik ik in het water om de klei te mengen een scheutje azijn om het rottingproces te versnellen. De klei wordt tot een werkbaar geheel gemengd en nadien door een industriele gehaktmolen gedraaid tot worsten van 8 cm diameter. Vier worsten worden in een plastiekzak gestoken en rusten of "rotten" tussen ongeveer 1 week en 3 weken. Nadien zijn ze klaar voor gebruik.

    mvg

    Raf
    beantwoord
  • Hallo Frans,

    Ik ben nu reeds 2 weken bezig met uw recept van van vette klei, ik voel duidelijk verschil met die vorige klei. Deze met de ball-clay erin is steviger en je kan er ook dunner mee draaien.
    Bedankt voor de goede raad .
    groetjes,
    Raf
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.