ALGEMEEN > Glazuur - algemeen > Engobe maken en zeven

Beste Rob,

Jaren geleden kreeg ik ook de tip om van klei engobe te maken. Een nadeel vond ik, en daarom ben ik nooit mee verder gegaan , de chamotte die toch achterblijft in de kleislib. Zo egaal als een engobe van kleipoeder is me nooit gelukt. Lukt jou dat wel, wat voor zeef gebruik je daarvoor? alvast bedankt Jeltje
gevraagd

4 antwoorden

• Jeltje, ik heb het zeven niet zelf geprobeerd maar heb de tip van Deddy.De grote van de chamotte korrels is vaak variabel in een broodje klei,de kleinere korrels gaan dan door de zeef.Het enige dat ik kan bedenken is een fijnere maat zeef.

Sonja,het lijkt me toch dat je rode pigmenten nodig hebt,soms lukt het ook met glaze stains en onderglazuren gemengd met kleipoeder.Wat je ook eens kan proberen is een rode engobe in combinatie met een werkstuk van rode of zwarte klei.

Rob
    http://www.reliefs.nl
    beantwoord
  • goedemorgen Marrie, wat voor zeef gebruik je en is het een klei met een groffe korrel? Ik heb het ooit geprobeert met de klei 474 40% chamotte, en vond het eerlijk gezegd een bere klus. Misschien was mijn werkwijze wel niet goed. Eerst de klei laten drogen daarna kapot geslagen en in water gedaan, klei gezeefd toen het een homogene massa was en ja, toen waarschijnlijk door de fijne korrelstructuur van de chamotte bleef ik een lichte korrel houden, en dat daarna te polijsten was geen doen. Heb gezocht naar een zeef met een een fijnere maaswijdte, maar heb die niet kunnen vinden. Groetjes Jeltje
    beantwoord
  • Hallo Jeltje
    Voor mijn werkstukken gebruik ik een klei met chamotte.
    Voor de engobe dezelfde klei, maar nu zonder chamotte.
    Deze klei leg ik in stukjes in een emmer en giet er water op, tot het onderstaat.
    Dit laat ik ongeveer een week staan.
    Dan ga ik met een oude mixer voorzien van deeghaken mixen.
    Daarna zeef ik het 3 keer met huishoudzeven van grof naar fijn.
    Succes: Marrie.
    beantwoord
  • Dat was dus mijn probleem, de chamotte in de klei. Het was ook niet te doen, een bere klus. Zeef continue vol met die chamotte. Ik blijf gewoon bij mijn oude recept, kleipoeder die goed past bij de klei 474.
    Maar voor als ik met een andere kleur/soort klei ga werken zal ik dit onthouden, bedankt voor je antwoord, groetjes Jeltje
    beantwoord

Deze vraag is gesloten, er kunnen geen antwoorden meer aan worden toegevoegd.